
Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek.
Wanneer Daisy Werthan, een 72-jarige Joodse weduwe uit Atlanta, haar auto total loss rijdt, besluit haar zoon Boolie dat ze nu te oud is om zelf te rijden. Hij huurt Hoke Coleburn in als haar chauffeur. Tot afgrijzen van zijn moeder die helemaal niet zit te wachten op iemand die niet alleen van geloof en afkomst anders is, maar ook van huidskleur. Haar zoon houdt echter voet bij stuk met als gevolg dat Miss Daisy en Hoke op elkaar zijn aangewezen. In de beschutte vier vierkante meter van de auto worden hun verschillen geleidelijk minder voelbaar en ontstaat er tussen de koppige dame en haar chauffeur een bijzondere vriendschap. Wat ze delen blijkt uiteindelijk belangrijker te zijn dan huidskleur of achtergrond.
Driving Miss Daisy is het hartverwarmende verhaal van een bijzondere vriendschap tussen de oudere weduwe Miss Daisy en haar chauffeur. In de Zuidelijke Staten van Amerika, die in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw geteisterd werden door rassenrellen en de strijd om gelijke rechten, proberen Miss Daisy en Hoke een weg te vinden tussen vooroordelen, racisme en ouder worden.
In de hoofdrollen: Anne Wil Blankers, de grande dame van het Nederlandse toneel, als Miss Daisy, Edwin Jonker als haar chauffeur en Iwan Walhain in de rol van Boolie Werthan. Dit iconische toneelstuk over trots, veranderende tijden en de transformerende kracht van vriendschap wordt voor het eerst in Nederland opgevoerd. In 1988 won Driving Miss Daisy de Pulitzer Price voor Beste Drama. Het werd in 1989 verfilmd en won maar liefst drie Oscars: Beste Film, Beste Actrice en Beste Bewerkte Scenario.

Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek.

Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek.

Bestemd voor iedereen die er van droomt voor publiek op te treden in een echt theater!. Velen hebben deze stap al eens gemaakt naar het Open Podium in Theater De Tuin. Schuilt er in jou een zanger, cabaretier, acteur, danser o.i.d., grijp je kans en geef je op via openpodium@detuininleusden.nl
Dit wordt jouw kans op weg naar applaus en eeuwige roem. Je kunt er je eigen ‘première’ beleven, daarbij aangemoedigd door een enthousiaste zaal.
Het Open Podium is bij Theater De Tuin een begrip geworden. Geweldige avonden, waarbij een keur aan amateurs en/of professionele artiesten, in 15 minuten durende optredens het publiek lieten zien wat zij in huis hebben.
Zes optredens per avond. Van stand-up comedians, rappers en cabaretiers tot pianisten tot zangers en zangeressen. Het is elke keer weer een verrassing wat de avond gaat bieden. Wil je het wel eens een keer doen, geef je dan direct op. De theateropstelling is intiem, tafeltjes met stoelen, je kunt je drankje lekker bij je houden tijdens de voorstelling.
Een soort huiskamergevoel waar de hapjes rondgaan. Voor deelnemers geldt: stap over je eigen schaduw heen en ga op dat podium staan. Voor bezoekers geldt: laat je verrassen door onbekend, maar verrassend talent tijdens een gratis avondje uit in het theater.
De avond wordt georganiseerd en aan elkaar gepraat door Lotte Gommers.
Deelname en bezoek gratis. Deelname aanmelden via openpodium@detuininleusden.nl

De Engelse toneelschrijver en dichter William Shakespeare wordt beschouwd als de beroemdste en meest gespeelde toneelschrijver ter wereld. Wat maakt zijn stukken zo tijdloos en daardoor steeds opnieuw zo actueel? In deze cursus maakt u kennis met Shakespeare, zijn tijd en zijn werk. We sluiten de cursus af met een gezamenlijk bezoek aan een van zijn stukken, namelijk King Lear door Toneelgroep Maastricht, op 31 oktober.
De cursusavonden vinden plaats op vrijdag 28 september, vrijdag 12 oktober, vrijdag 26 oktober en woensdag 31 oktober.
De cursus wordt gegeven door Laura Simonse. Laura studeerde Dramaturgie aan de Universiteit van Amsterdam en is werkzaam als freelance dramaturg.
De inhoud van de cursusavonden is als volgt:
Vrijdag 28 september: Inleidende avond over Shakespeare
Vrijdag 12 oktober: Adaptaties van Shakespeare’s werk
Vrijdag 26 oktober: Shakespeare’s taal & poëzie
Woensdag 31 oktober: Bezoek voorstelling King Lear

Al jaren is het televisieprogramma ‘De Vloer Op’ een hit. Actuele maatschappelijke en relationele dilemma’s, vaak aangedragen door trouwe fans, worden in een improvisatieopdracht gegoten door regisseur Peter de Baan. De acteurs werken vervolgens met elkaar de scènes uit. Hun improvisaties leiden vaak tot verrassende miniatuurtjes, de ene keer uitermate grappig, ontroerend of herkenbaar, de andere keer confronterend of tot nadenken stemmend.
Ook de theaterversie wordt geleid door De Baan. Naast zijn gebruikelijke inbreng, gaat hij in op het vak van acteur. Wat bezielt mensen om dit beroep te kiezen? Hoe onthouden acteurs die lappen tekst? Waarom wordt er zoveel vreemdgegaan onder acteurs? ‘De Vloer Op’ in het theater is dus niet alleen kijken naar de boeiende, spontane creaties van een aantal topacteurs – bekend van film, tv en/of theater – maar ook een vermakelijk kijkje in de keuken.
Dit bijzondere, komische toneelstuk dat door Jon van Eerd speciaal bewerkt werd voor de twee topactrices Liz Snoijink en Raymonde de Kuyper biedt een fenomenaal staaltje comedy-acteren. Het stuk werd door Peter Shaffer (o.a. ‘Amadeus’) geschreven voor Maggie Smith (o.a. bekend als de excentrieke dame in ‘Downton Abbey’ en van ‘Harry Potter’). De spannende samenstelling van acteurs in combinatie met de unieke regie van Jon van Eerd maakt deze uitdagende komedie met haar puntige teksten, onverwachte wendingen en dolkomische situaties, een voorstelling die u niet mag missen.
Snoijink speelt een tourgids van een oersaai landhuis. Zij wordt echter op staande voet ontslagen omdat zij met haar ongebreidelde fantasie de details van de rondleiding wat spannender maakt door de feiten flink te kleuren. Haar chef (De Kuyper) krijgt echter wroeging en besluit bij haar langs te gaan om hulp te bieden. De wonderlijke en potsierlijke vriendschap die hieruit ontstaat is een vrijbrief voor fantastische dialogen, fascinerende humor en een onbetaalbare climax.
Verder met onder andere Arie Cupé en Liza Zeijderveld.
Met ‘Het Debuut’ ontdek je aanstormend theatertalent van de toekomst. Dit jaar niet drie voorstellingen, maar één. Maar wel een met 15 regisseurs en een duur van 110 minuten.
Regisseur André en acteur Wally hebben afgesproken in een sjiek restaurant. Een alledaagse situatie waarin Wally luistert naar André’s tot de verbeelding sprekende ervaringen en gedachten. Ze kijken kritisch naar wat het leven zou kunnen betekenen en geven verschillende visies op wat theater volgens hen is, was en kan zijn.
Op reflecterende wijze doen Tarik Moree (1996) en Tim Olivier Somer (1993) (beiden afgestudeerd aan de Toneelacademie Maastricht) een poging een afspiegeling van het huidige theaterlandschap te creëren. Het stuk is opgedeeld in verschillende scènes en aan iedere scène werken zij met een andere, in totaal 15 regisseurs. Op deze manier bundelen zij met hun voorstelling uiteenlopende visies van diverse Nederlandse theatermakers, regisseurs en collectieven.
“My dinner with… is een dialoog waarin twee mensen zoeken naar hoe vorm te geven aan het leven en hoe theater te maken. Eenzelfde zoektocht die wij als jonge makers doormaken. Soms willen we leven voor de kunst en soms willen we er zonder poespas gewoon even zijn.”
De tekst is gebaseerd op de Vlaamse theaterbewerking van Damiaan De Schrijver (tgSTAN) en Peter Van den Eede (De KOE) naar de Amerkaanse film ‘My Dinner with Andre’ (1981) geschreven en gespeeld door André Gregory en Wallace Shawn.
Het Debuut van Rudolphi Producties, van onschatbare waarde voor beginnend talent’
Rudolphi Producties biedt met Het Debuut jonge theatermakers de kans zich voor het eerst in het professionele theaterveld te tonen, kennis te maken met de Nederlandse theaters en hun publiek. Het is al voor veel beginnend theatermakers van onschatbare waarde gebleken. Ieder jaar selecteert Rudolphi Producties de meest aansprekende korte voorstellingen voor je tijdens het ITs Festival (International Theatre School Festival). In een avontuurlijke avond nemen de makers je mee in hun belevingswereld. Gewoonlijk bestaat Het Debuut uit drie korte voorstellingen, dit jaar is gekozen voor één pakkende voorstelling. Ook dit jaar reist een gastheer mee die de avond voor je inleidt en je na afloop met de makers laat kennismaken.

Twee van ’s werelds beste bloemsierkunstenaars geven een weergaloze demonstratie: de Nederlandse Max van de Sluis en zijn collega uit Zweden, Per Benjamin. Zij beheersen de kunst van het omzetten van emoties in florale en vegetale arrangementen. Gevoelens van bewondering, verbazing, liefde, geluk… vakmanschap, materialenkennis en esthetiek vormen de voedingsstof voor ware kunstwerken die de verbeelding prikkelen.
Wat gebeurt er als je de talenten van twee van ’s werelds beste bloemsierkunstenaars bundelt? Er ontstaat een ware explosie van creativiteit, originaliteit en schoonheid. De arrangeurs maken in totaal ruim 20 inspirerende arrangementen, die na afloop van de show voor een deel verloot worden. De bloemstukken zijn vanuit de zaal ook op een groot scherm te zien, en kunnen na afloop van dichtbij bewonderd worden.

Het Australische Gravity & Other Myths verovert langzaam maar zeker de wereld met een eigenwijze vorm van vernieuwend circustheater. In ‘Backbone’ dagen de tien performers en twee muzikanten elkaar uit in een decor met houten palen, stenen, aarde, emmers en heel veel betoverend licht. Ze testen elkaars kracht en uithoudingsvermogen in scènes die afwisselend poëtisch, spectaculair en grappig zijn. De groep won al vele internationale prijzen en opende vorig jaar het Noorderzon Festival in Groningen. Theaterkrant was erbij en gaf vijf sterren: “Wat de voorstelling vooral zo indrukwekkend maakt is de schijnbare achteloosheid en het volledige gebrek aan stoerdoenerij. ‘Backbone’ gaat ver over de grenzen van wat we circus noemen. Het is ultieme samenwerking, gestoeld op kracht, vertrouwen en discipline.”
regie: Darcy Grant | acrobaten: Martin Schreiber, Lachlan Binns, Jascha Boyce, Jacob Randell, Lewie West, Lewis Rankin, Joanne Curry, Mieke Lizotte, Lachlan Harper en Jackson Manson | muziek: Elliot Zoerner en Shenton Gregory | decor en licht: Geoff Cobham

In het kader van de Bachdag op deze zondagochtend een bijzonder ontbijtconcert. Baritonsaxofonist Menne Smallenbroek speelt onder andere de Partita in a-mineur. “Al vroeg in mijn muzikale carrière maakte ik kennis met de muziek van Johann Sebastian Bach. Nog steeds kan ik met vreugde terug denken aan alle uren die ik heb gewijd aan het ‘proberen’ te spelen van de Partita in a-klein. Tijdens mijn studie aan het conservatorium heb ik me daarna volledig gestort op het uitvoeren van hedendaagse muziek maar ben ik altijd naar een manier blijven zoeken om deze twee werelden met elkaar te verbinden. Bach blijft thuis komen en blijkt daarnaast een onuitputtelijke schat van inspiratie te zijn voor mijn modern klassieke improvisaties.”
Baritonsaxofonist Menne Smallenbroek (geb. 1988) is begonnen met zijn studies op de Amersfoortse Muziekschool Scholen in de Kunst bij Jaap Dijkhuizen. Hij heeft op het Conservatorium van Amsterdam en aan de Escola Superior de Música, Artes e Espectáculo (ESMAE) in Porto gestudeerd bij Henk van Twillert, Fernando Ramos en Gilberto Bernardes.
Sinds 2016 speelt Menne bij het Trash Panda Collective, een modern muziek ensemble gericht op nieuwe performance technieken en het ontwikkelen van nieuwe muziek. Samen hebben zij op vele gerenommeerde festivals gestaan zoals het Gaudeamus Festival, Rewire, Sounds of Music, Música Viva en A Day in the Forest. Hij is onderscheiden met de 3e prijs op het Prinses Christina Concours, 1e prijs op het Circolo Cameristico Piemontese in Chieri, Italië.
Menne geeft les aan de Muziekschool Barneveld en is dirigent van SaxUs (het grootse saxofoon orkest van Nederland) en hert Barnevelds Jeugd Orkest.

Zo’n 125 jaar na het verschijnen van ‘The Picture of Dorian Gray’ is onze obsessie met jeugdigheid en het gevoel dat je alles uit je leven gehaald moet hebben alleen maar toegenomen. Maar verliezen we onszelf daarbij niet uit het oog? En als we de hele tijd bezig zijn met onszelf, wat betekent dat voor onze relatie met de ander? Met dit uitgangspunt schreef Javier Barcala een toneelbewerking van de beroemde roman van Oscar Wilde. Barcala plaatst Dorian in het decor van de hedendaagse kunstwereld, als ambitieuze kunststudent met een moeilijk verleden, maar fantastisch uiterlijk. Hij wordt de protegé van een ooit invloedrijke kunstverzamelaar, die in Dorians jeugdigheid de mogelijkheid ziet om haar sterrendom nieuw leven in te blazen.
De kunstwereld is bekend terrein voor gastregisseur Christophe Coppens. Het Belgische multitalent werd opgeleid tot theatermaker, maar brak door als ontwerper en beeldend kunstenaar. Hij maakt van ‘Dorian’ dan ook een visueel spektakel, waarbij de grenzen tussen theater, performance, kunst en literatuur vervagen.
www.nnt.nl
Inleiding
Voordat deze voorstelling begint vindt er een inleiding plaats. Tijdens de inleiding komt u meer te weten over de achtergrond van de voorstelling.

Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek.

Helene Kröller-Müller kocht als een van de eersten op grote schaal het werk van Vincent van Gogh, Piet Mondriaan en Bart van der Leck. Met haar uitzonderlijke collectie realiseerde ze het wereldberoemde Kröller-Müller Museum op de Veluwe. Theatermaakster Julika Marijn gaat vertellend, spelend en zingend op zoek naar de inspirerende, maar ook complexe vrouw achter de wereldberoemde verzameling. Waarom wijdde zij haar leven aan de kunst en wat hoopte ze daarin te vinden?
Speciaal voor deze voorstelling kreeg Marijn van het Kröller-Müller Museum toegang tot de kist met ruim 3000 brieven die Helene schreef aan haar zielsverwant Sam van Deventer. Via deze brieven komt Helene in de voorstelling ook zélf aan het woord.
“Lieve Sam, op mijn kalender staat: ’’De kunst is de spiegel van de ziel’’. Daarom houd ik van de kunst, omdat zij het mooiste en beste, het meest ware van mensen brengt.”
Julika Marijn zet eigenzinnige vrouwen ijzersterk neer
Julika Marijn omschrijft zichzelf als ‘stemgever’ en vindt haar inspiratie dan ook vooral als ze een verhaal of tekst tot leven mag brengen. Eerdere voorstellingen baseerde ze op de oorlogsdagboeken van Etty Hillesum en de levens van Maria Magdalena en Lady Di. Eigenzinnige vrouwen uit de geschiedenis die Marijn ijzersterk neerzet. In ‘Uit Verdriet Geboren’ neemt ze het publiek mee in het opmerkelijke levensverhaal van Helene Kröller-Müller en werpt zo een ander licht op nalatenschap en het kijken naar kunst.

Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek.

Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek.

Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek.

Altijd al even achter de schermen van een theater willen spieken? Dan is dit uw kans! Tijdens een rondleiding in Flint worden deuren geopend die normaal voor bezoekers gesloten blijven. Zo kunt u even op het toneel kijken (mogelijk inclusief decor), in de kleedkamers, artiestenfoyer en op de rollenzolder.

LET OP: Vooraf aan deze voorstelling is een inleiding, waarvoor een apart kaartje gekocht moet worden.
‘King Lear’ is een klassieker die u een keer gezien moet hebben. Bol van gekonkel, verraad, verderf en doortrapte intriges, maar zeker ook van klaterende taal. Regisseur Servé Hermans, bekend om zijn voorliefde voor beeldende ensceneringen, heeft een sterrencast tot zijn beschikking met onder anderen Huub Stapel als King Lear, Wilfried de Jong als de nar, Porgy Franssen, Dirk Roofthooft en Sylvia Poorta. De tekst van William Shakespeare wordt bewerkt door Jibbe Willems, die eerder een veelgeprezen muzikale ‘Othello’ naar de theaters bracht.
De oude koning Lear wil zijn rijk verdelen onder zijn drie dochters Goneril, Regan en Cordelia. Om beurten vraagt hij hen hoeveel ze van hem houden, maar Cordelia heeft een geweten. Ze weigert de vleierij van haar oudere zussen te overtreffen en uitgerekend zij, de oogappel van haar vader, wordt verstoten. Parallel aan dit verhaal spelen de intriges tussen Gloucester en zijn zonen Edmund en Edgar.

Bijna niemand wist dat Willem Holleeder zijn familie dertig jaar lang terroriseerde. Vrouwen, kinderen, aangetrouwde familie, zelfs zijn moeder Stien ontkwamen niet aan zijn despotische gedrag. In 2013 leggen zijn zussen Astrid en Sonja Holleeder met gevaar voor eigen leven belastende verklaringen af tegen de gevaarlijkste crimineel van ons land. Door het vertrouwen van haar broer te winnen, kon Astrid twee jaar lang hun gesprekken in het geheim opnemen. Met maar één doel: hem levenslang geven. In 2016 verscheen het boek ‘Judas’, een verbijsterende familiekroniek waarin Astrid een onthutsend portret schetst van het gezin waarin ze opgroeide en de dagelijkse angst waarmee ze moest leven. Het is een fascinerend relaas van een vrouw die uiteindelijk haar angst trotseert en haar broer verraadt.
In deze gelijknamige psychologische theaterthriller wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van vier vrouwen: Willems moeder, zijn twee zussen, en een nichtje. Op indringende wijze wordt duidelijk hoe zij gebukt gaan onder zijn agressie en wordt Astrids beklemmende angst voelbaar.
www.judasintheater.nl
De Holleeders dichtbij:
Judas is een avondvullende belevenis waarin we de Holleeders van dichtbij volgen. Voorafgaand aan de voorstelling krijgt u unieke informatie over de Holleeders. Want hoe is het boek Judas ontstaan? En welke gevolgen heeft de verschijning van het boek voor Astrid? Tevens zullen we uw geheugen opfrissen. We staan stil bij hoe het allemaal ook alweer zat. Waarvoor is Willem Holleeder veroordeeld en wie was nou precies Willem Endstra? Om 19.30 uur begint het voorgesprek in de foyer.

Altijd al even achter de schermen van een theater willen spieken? Dan is dit uw kans! Tijdens een rondleiding in Flint worden deuren geopend die normaal voor bezoekers gesloten blijven. Zo kunt u even op het toneel kijken (mogelijk inclusief decor), in de kleedkamers, artiestenfoyer en op de rollenzolder.

Bijna niemand wist dat Willem Holleeder zijn familie dertig jaar lang terroriseerde. Vrouwen, kinderen, aangetrouwde familie, zelfs zijn moeder Stien ontkwamen niet aan zijn despotische gedrag. In 2013 leggen zijn zussen Astrid en Sonja Holleeder met gevaar voor eigen leven belastende verklaringen af tegen de gevaarlijkste crimineel van ons land. Door het vertrouwen van haar broer te winnen, kon Astrid twee jaar lang hun gesprekken in het geheim opnemen. Met maar één doel: hem levenslang geven. In 2016 verscheen het boek ‘Judas’, een verbijsterende familiekroniek waarin Astrid een onthutsend portret schetst van het gezin waarin ze opgroeide en de dagelijkse angst waarmee ze moest leven. Het is een fascinerend relaas van een vrouw die uiteindelijk haar angst trotseert en haar broer verraadt.
In deze gelijknamige psychologische theaterthriller wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van vier vrouwen: Willems moeder, zijn twee zussen, en een nichtje. Op indringende wijze wordt duidelijk hoe zij gebukt gaan onder zijn agressie en wordt Astrids beklemmende angst voelbaar.
www.judasintheater.nl
De Holleeders dichtbij:
Judas is een avondvullende belevenis waarin we de Holleeders van dichtbij volgen. Voorafgaand aan de voorstelling krijgt u unieke informatie over de Holleeders. Want hoe is het boek Judas ontstaan? En welke gevolgen heeft de verschijning van het boek voor Astrid? Tevens zullen we uw geheugen opfrissen. We staan stil bij hoe het allemaal ook alweer zat. Waarvoor is Willem Holleeder veroordeeld en wie was nou precies Willem Endstra? Om 19.30 uur begint het voorgesprek in de foyer.

‘Kunst & Kitsch’ van Peter Shaffer, onder meer bekend van het Oscar-winnende ‘Amadeus’, werd door Jon van Eerd bewerkt voor topactrices Liz Snoijink en Raymonde de Kuyper. Het stuk biedt alle ruimte voor een fenomenaal staaltje comedy-acteren. De spannende samenstelling van de cast, met aan het roer de onbetwiste koning van de lach, maakt deze uitdagende komedie met haar puntige teksten, onverwachte wendingen en dolkomische situaties tot een voorstelling die bij velen hoog op de wishlist zal komen.
Snoijink speelt de tourgids van een oersaai landhuis. Zij wordt echter op staande voet ontslagen omdat zij met haar ongebreidelde fantasie de rondleiding met allerlei spannende zelfverzonnen extra’s bijkleurt. Haar chef (De Kuyper) krijgt echter last van haar geweten en gaat bij haar langs om hulp te bieden. De wonderlijke en potsierlijke vriendschap die hieruit ontstaat, is een vrijbrief voor fantastische dialogen, fascinerende humor en een onbetaalbare climax.
Een wervelend stuk over hoe vrouwen leven en sterven.
Mary en Mary stierven in 1850 en 2018, op dezelfde datum, op de dag af even oud, op dezelfde plek en onder dezelfde gruwelijke omstandigheden: zij werden verkracht, gewurgd en in een greppel achtergelaten. En nu zijn ze hier, waar dat dan ook is. Uit een luidsprekertje klinkt een stem: er is sprake van een administratieve fout. Dezelfde dood is per abuis tweemaal uitgereikt.
Terwijl Mary en Mary hun tweelingschap nader uitpluizen, melden zich voortdurend andere dolende zielen: zelfmoordenaressen, kraambeddoden en geëxecuteerden, maar ook eendimensionale personages uit het toneelrepertoire komen verhaal halen. Wat is een uniek leven? Neutraliseert de dood ons allemaal tot slechts lid van eenzelfde familie? Wordt het niet eens tijd om in opstand te komen? ‘Limbo’ is een dramatische komedie over hoe vrouwen sterven: zoals het leven zelf.
Jouman Fattal is een echte verhalenverteller
Jouman Fattal (Syrië, 1992) studeerde in 2015 af aan de acteursopleiding in Utrecht. Vorig seizoen was ze binnen de Serie Nieuwe Oogst bij ons te zien met de goed ontvangen voorstelling ‘Terug’; een persoonlijke verhaal over wat thuis is, waar de idealen zijn gebleven en wat revolutie nog betekent in een land dat kapot is. Ze speelde al een flink aantal rollen in diverse theater, film- en televisieproducties, waaronder de hoofdrol in de advocatenserie ‘Zuidas’. Voor ‘Limbo’ werkt ze samen met roman- en toneelschrijver Marijke Schermer en eindregisseur Casper VandePutte.
Na 10 jaar, 250 voorstellingen en 25.000 bezoekers is het tijd voor de slottournee van dé voorstelling over liefde op latere leeftijd, de geheime verlangens en eeuwige taboes!
Tien jaar lang speelde de voorstelling ‘Bejaarden & Begeerte’ door heel Nederland en Vlaanderen. Na ruim 250 voorstellingen vinden makers Lucas De Man (1982) en Oscar Kocken (1983) het – met pijn in het hart – tijd voor een slottournee. Dé voorstelling over liefde op latere leeftijd, de geheime verlangens en eeuwige taboes stopt. Waarom? Simpel: de makers zijn te oud geworden en de bejaarden te jong.
De Dikke van Dale is helder: vanaf 65 jaar ben je officieel bejaard. Daar waren altijd al vraagtekens bij te zetten, maar nu eens te meer. Tien jaar geleden vormden de 65-plussers het laatste staartje van een generatie die opgroeide vóór de seksuele revolutie. Een tijd vol taboes, onwetendheid, angst en een ferme druk vanuit de kerk, die ook op de oude dag nog altijd zijn weerslag had. De 65-plusser van 2018 echter is babyboomer: assertief, mondig als grondlegger van de seksuele vrijheid beschikt hij over een nachtkastje tjokvol Viagra. Kocken en De Man en hun zangeres (70+) pakken nog één keer uit met een flink offensief. Met humor, respect en de boodschap: heb lief en lééf!
Lucas De Man & Oscar Kocken
Creator en tv-presentator Lucas De Man was afgelopen seizoen bij De Lieve Vrouw te zien met de voorstelling ‘De Man Is Lam’, waarmee hij volle zalen trok. Programma- en theatermaker Oscar Kocken maakte eerder samen met de Amersfoortse cabaretier en veel geziene gast in De Lieve Vrouw Patrick Nederkoorn het programma ‘Zomaargasten’, waarin zij onbekende Nederlanders op een voetstuk plaatsen.

Schrijver Peer Wittenbols en regisseur Rob Ligthert hebben sinds de jaren negentig een rijkgeschakeerd oeuvre opgebouwd en oogstten succes met toneelstukken als ‘Liefdeslied’, ‘Honingjagers’ en het voor Theatergroep Suburbia geschreven ‘Winterbloemen’. ‘Troost & Zonen’ is een zwarte komedie over vier mannen van drie verschillende generaties, zonder moeder of partner: een grootvader van vijfenzeventig, zijn zoon van in de vijftig en twee kleinzoons van begin dertig. Ze zijn komisch in hun tragiek, tragisch in hun verbondenheid. Opa vult zijn pensioengat als schnabbelsinterklaas, zijn zoon draagt stiekem jurken. En de kleinzoons? Die zitten knel in hun carrières en hun liefdes. Al jaren hebben ze elkaar niet willen zien. Een gewelddadige speling van het lot maakt dat ze alsnog op elkaar aangewezen zijn. Grootvader moet samen met zijn kleinzoons weer voor zijn ‘kind’ zorgen. Even lijkt de familie weer een warm en veilig nest, maar binnen de kortste keren raken ze verstrikt in hun verleden en heden.
Het beviel Moniek, Joke en Shirley vorig jaar zo goed in New York dat ze nu samen een cruise maken. Aan boord lopen ze Loes, de zus van hun vriendin Lydia, tegen het lijf. Rian Gerritsen (De Luizenmoeder) vult de cast van Opvliegers 4: Trossen los! – met ‘oude rotten’ Sandra Mattie, Anouk van Nes en Joanne Telesford – aan. Met z’n vieren hopen ze een taboe te doorbreken.
Joke is ervan overtuigd dat haar man vreemdgaat, maar heeft geen idee hoe ze hier mee om moet gaan. Shirley begeeft zich na jaren getrouwd te zijn geweest, nu als ‘dame op leeftijd’, weer op de datingmarkt. Maar de datingmarkt van vandaag de dag: kan ze daar wel wat mee? Moniek wil na jaren van kinderboeken een boek schrijven voor volwassenen, maar vindt maar niet het juiste onderwerp. Daarbij worstelt ze met een moeder die Alzheimer heeft. En Loes is door haar zus, een bekende zangeres, gestrikt om een goed betaalde schnabbel op het cruiseschip over te nemen. Maar na jaren van twee pakjes sigaretten per dag is haar zangstem ook niet meer wat die geweest is… En uiteraard hebben alle dames nog altijd last van de fysieke en psychische ongemakken die de overgang met zich meebrengt.
Kortom: een échte vriendinnencomedy over de fase waar vrouwen het meestal liever niet over willen hebben, maar waar toch onbedaarlijk om gelachen kan worden!
Joanne, Anouk en Sandra, jullie speelden vorig jaar al drie vriendinnen. Is het fijn om weer in de huid van dezelfde personages te kruipen?
Anouk: ,,Het voelt dankzij vorig jaar als een warm nest, eigenlijk vrijwel meteen toen we begonnen met repeteren. Er is al veel herkenning: we weten van elkaar hoe we werken en kunnen onze personages als een soort kostuum aantrekken.”
Sandra: ,,Vorig jaar moesten nog veel meer zoeken. Elkaars karakter en speelstijl ontdekken, maar ook wie onze personages waren. Nu doen die personages wel weer andere dingen, maar in de basis ken je ze al.”
Zijn jullie personages veel veranderd?
Sandra: ,,Nee, maar je ziet wel weer een heel andere kant van ze. Dat is voor ons ook leuk om te spelen.”
Anouk: ,,De situatie is anders, dus reageert je personage ook anders. Zo zit Joke in een relatiecrisis, omdat ze denkt dat haar man vreemdgaat.”
Joanne: ,,Vorig jaar was de man van Shirley net overleden en nu gaat ze het datingcircuit in. Dat levert weer een heel andere dynamiek op.”

Het krachtige en liefdevolle ‘Driftwood’ is de nieuwste productie van het Australische, award-winnende Casus Circus. Met zijn prachtige mix van acrobatiek en dans met muziek is het gezelschap een graag geziene gast op grote internationale festivals. In deze show vertelt het vijftal over hoe we in het leven gevormd worden door de mensen die we onderweg tegenkomen. Onze ontmoetingen met geliefden, vijanden en volslagen vreemden wijzen ons de weg en bepalen wie wij uiteindelijk worden. Via adembenemende acrobatische dans laat Casus Circus zien hoe we snakken naar menselijk contact en hoe dit ons houvast geeft om te overleven. “Acrobatiek op topniveau, origineel, en in een hoog tempo” (The Guardian).
Genoeg nu over jou! is een heerlijke, bitterzoete komedie, waarmee actrice Ingeborg Elzevier (82) haar zestigjarig toneeljubileum viert. En natuurlijk doet ze dat in goed gezelschap. Annick Boer schitterde afgelopen seizoen met haar komisch talent in de thrillerkomedie Aquarium en ook de immer innemende en indrukwekkende Peter Tuinman staat op het podium. De voorstelling werd speciaal voor het drietal geschreven door Magne van den Berg, een van de grootste toneelschrijftalenten van het moment.
Als de dochter des huizes haar man verliest, is het de vraag wie daar het meeste onder lijdt: de dochter of haar moeder. De dochter is in staat het leven weer op te pakken, de moeder blijft hangen in diepe rouw. Maar was de relatie tussen schoonmoeder en -zoon wel zo hecht? En hoe staat de (schoon)vader in dit verhaal?
- Bij deze voorstelling wordt een inleiding gegeven

Let op: deze voorstelling vindt plaats in De Lieve Vrouw.
Lieve Vrouwestraat 13, 3811 BP Amersfoort
Een uitgerangeerd en bijna vergeten acteur leeft samen met zijn hond op een zolderkamertje. Hij heeft het gevoel dat hij totaal niet meer meetelt. Dan neemt hij een beslissing. Hij wil nog eenmaal alles uit de kast halen om te laten zien wat hij werkelijk in huis heeft. In de melancholische en optimistische voorstelling ‘De Laatste’ kijkt Jack terug op het leven, maar ook vooruit.
Jack Wouterse: van clown tot veelgevraagd acteur
Jack Wouterse (1957) begon zijn carrière als clown in het circus, maar speelde daarna in talloze theatervoorstellingen, films en televisieseries. Hij won tot twee keer toe een Gouden Kalf Voor zijn rollen in de films ‘Suzy Q’ en ‘En Tour’.
Een verhaal over een ontmoeting. Over liefde die heel plotseling toeslaat. Over een leven dat eindigt en een leven dat begint.
Een man op leeftijd belandt op de intensive care. Het is Rein Tas. Een zonderling die niet lang meer te leven heeft en zijn laatste dagen in het ziekenhuis zal doorbrengen. Verpleegkundige Engeltje Donderdag die hem verzorgt, ontfermt zich steeds meer over hem en wijkt op het laatst niet meer van zijn zijde.
‘Laatste Paar Dagen’ speelt met het besef van tijd en intensiteit. Scheldwacht gaat op zoek naar een bewustzijn waar we in ons dagelijkse leven geneigd zijn om aan voorbij te gaan. Door de samengebalde tijd komen haar hoofdpersonages razendsnel tot een kern en tot elkaar. Immers, tijd voor onzin is er niet.
Kees Hulst en Esther Scheldwacht weer samen op de planken
Na drie solo’s (‘De Sunshine Show’, ‘Op een Mooie Pinksterdag’ en ‘Helga Maria Baumgarten’) schreef Esther Scheldwacht voor het eerst een dialoog. Een stuk voor een man, een vrouw en een teckel. Esther als de vrouw en Kees Hulst (‘Het geheime dagboek van Hendrik Groen’) als de man. Net als in 2015, toen zij samen speelde in ‘Hoe Mooi Alles’, gebaseerd op het leven van Leo en Tineke Vroman.
Vier doorgewinterde acteurs en mimespelers (o.a. René van ’t Hof) maken na een lange relatie met het publiek de balans op.
Cas Enklaar, Marien Jongewaard, René van ’t Hof en Antoinette Jelgersma vertegenwoordigen vele decennia aan ervaring in de Nederlandse theaters. Na een lange relatie met het publiek maken zij de balans op. Jarenlang keken wij naar hen, nu kijken zij terug. En zoals in elke lange relatie gaat de liefde hand in hand met strijd en doorzettingsvermogen.
Magne van den Berg (toneelschrijver) en Nicole Beutler (choreograaf en theatermaker) adopteerden in 2014 het stuk ‘Publikumsbeschimpfung’ (1968) van de Oostenrijkse toneelschrijver Peter Handke en draaiden de voorstelling 180 graden: waar het oorspronkelijke stuk het publiek bestookt met verwensingen en beledigingen, geven de zes jongeren in ‘Liefdesverklaring’ een hartverwarmende dankbetuiging aan het publiek. Het stuk kreeg laaiend enthousiaste reacties en werd geselecteerd voor Het Theaterfestival.
‘Liefdesverklaring (voor altijd)’ is het vervolg daarop, met juist oudere, zeer ervaren acteurs. Het is doorleefder, rauwer en eerlijker. Over acteurs en over toneel en vooral over hun relatie met ons. Een onverbloemde ode aan de toeschouwer, aan wederzijds vertrouwen, aan wat ons maakt en wat ons breekt.

Altijd al even achter de schermen van een theater willen spieken? Dan is dit uw kans! Tijdens een rondleiding in Flint worden deuren geopend die normaal voor bezoekers gesloten blijven. Zo kunt u even op het toneel kijken (mogelijk inclusief decor), in de kleedkamers, artiestenfoyer en op de rollenzolder.

Ontbijt met Beethoven maakt op zondag 16 december een uitstapje naar een kerstconcert vol populaire evergreens en ook minder bekende kerstsongs met zangeres Lucette Snellenburg. Kom in kerstsfeer genieten van een heerlijk ontbijtbuffet en prachtige luisterliedjes zoals Have Yourself a Merry Little Christmas en The Christmas Song. Lucette wordt begeleid door gitarist Frank Stukker en zingt onversterkt de mooiste wintersongs. Intiem, kwetsbaar en indrukwekkend.

Op deze zondagmiddag 16 december van 13.30 – 15.00 uur kunnen kinderen van 4 tot 88 jaar zelf aan de slag om kunstwerkjes te maken van hout.
Begeleid door Ploeghlid en kunstenaar Ruben van der Scheer (en eigen ouders) wordt gewerkt met reststukjes hout, lijm en je eigen fantasie!
Adres: Galerie de Ploegh, Coninckstraat 58, Amersfoort

Rocking Up X-mas verrast gezinnen die een moeilijk jaar achter de rug hebben met een luxe kerstpakket. Deze gezinnen zijn afhankelijk van de voedselbank. Op 22 december staat er onverwacht een vrijwilliger voor de deur en bezorgd een mand vol met alle ingrediënten voor een luxe kerstdiner voor het hele gezin. Dit jaar gebeurt dit bij 500 gezinnen verspreid over 10 steden in Nederland. Een recordaantal! Om dat te vieren, en om geld in te zamelen, is deze avond georganiseerd.
Programma:
De Rocking Up X-mas Kerstshow staat in het teken van: ‘Geluk is mooier als je het deelt’. Daarom zullen alle sprekers je meenemen in hoe je nog meer geluk kunt ervaren in je leven. En hoe mooi het is als je dit kunt delen. Geheel in het gedachtegoed van de actie.
Sprekers:
Sabine Uitslag – ex-politica / Chief Inspiration Officer
Sabine is de leukste politicus die ons land ooit heeft gekend. En is nu de host van de Rocking Up X-mas Kerstshow.
Thijs Lindhout – professioneel inspirator
Thijs host de #1 podcast van Nederland met maandelijks 50.000 luisteraars. Tijdens de Rocking Up X-mas Kerstshow kun je genieten van zijn 100% Inspiratie Show.
Arjen Banach – Chief Happiness Officier / expert werkgeluk
Arjen tourt door het hele land om bedrijven te inspireren meer energie op de werkvloer te creëren. Zijn beste inzichten deelt hij met je tijdens de Rocking Up X-mas Kerstshow.
Timon Krause – Mentalist
Timon weet wat je denkt. Hij bezit de titel ‘Nederlands kampioen mentalisme’ en ‘beste Europese Mentalist’. Wat hij doet deze avond is uiteraard één groot mysterie…
Edwin Selij – Hypnose expert
Edwin deelt met je het nr. 1 principe wat je meteen een stuk gelukkiger maakt. En hoe je dit kunt delen met anderen.
Niek van den Adel – Keynote spreker / bestsellerauteur
Niek neemt je mee op een kerstreis om nooit te vergeten. Sommige mensen gaan namelijk pas leven als ze eigenlijk dood hadden moeten zijn. Wat valt er te leren van iemand die op zijn 28ste alles, maar dan werkelijk alles, verliest en daardoor gelukkiger wordt dan hij ooit had durven dromen?
Deze sprekers los van elkaar boeken kost € 10.000. Tijdens de Rocking Up X-mas Kerstshow krijg je ze allemaal in één avond! Ter info: Alle sprekers komen geheel kosteloos en doneren hun tijd en energie aan deze actie.
Een eigenzinnige theatrale ordening van het afgelopen jaar.
Verscholen in de datsja van Poetin, tussen de lippenstift van Van der Gijp en een stapeltje bitcoins, vieren twee gekloonde aapjes het daverende succes van Noord-Korea tijdens de laatste Olympische Spelen. Ze blazen bellen, smeren broodjes en eten de waarheid met een flinke korrel zout. Theatermaker Greg Norrot gaat op zoek naar de datsja om de waarheid te redden voordat deze verorberd is.
In een wereld waarin bijblijven met het nieuws een voltijdbaan is geworden, zoekt Norrot tussen de stapels alternatieven feiten, de overload aan nieuwsbeelden, #fakenews en de wirwar aan waarheden naar de werkelijke wereld. In een donkere kamer ontwikkelt hij de miljoenen foto’s van 2018, op zoek naar essentie, authenticiteit, waarheid en echte realiteit.
Het Nieuw Utrechts Toneel en Zuidelijk Toneel
Samen met het publiek gaat het Nieuw Utrechts Toneel (NUT) op een openbare zoektocht naar een antwoord op hun vragen. NUT is diep verankerd in het Utrechtse culturele veld en bestormt vanaf hier de rest van Nederland. Als aanjager van de gedachte, aanleiding tot de discussie en gastheer van de ontmoeting. De orde van de Dag is een van de initiatieven van het NUT. Een nieuwe generatie acteurs, schrijvers en muzikanten geeft hun visie op het allerlaatste nieuws in hun maandelijkse actualiteitenshow en met actuele theatervoorstellingen.

Voordat deze voorstelling begint vindt er een inleiding plaats. Tijdens de inleiding komt u meer te weten over de achtergrond van de voorstelling, een 72-jarige Joodse weduwe uit Atlanta, haar auto total loss rijdt, besluit haar zoon Boolie dat ze te oud is om nog te rijden. Hij huurt Hoke Colburn in als chauffeur, tot afgrijzen van zijn moeder, die helemaal niet zit te wachten op iemand van een ander geloof en met een andere huidskleur.
‘Driving Miss Daisy’ is het hartverwarmende verhaal van een bijzondere vriendschap tussen een oudere weduwe en haar chauffeur. In het zuiden van de Verenigde Staten, in de jaren vijftig en zestig het toneel van rassenrellen, proberen Miss Daisy en Hoke hun weg te vinden. Anne Wil Blankers, de grande dame van het Nederlandse toneel, speelt Miss Daisy en Edwin Jonker haar chauffeur. Het iconische toneelstuk over trots, veranderende tijden en de kracht van vriendschap wordt voor het eerst in Nederland opgevoerd. In 1988 won Alfred Uhry met zijn stuk de Pulitzerprijs, de verfilming een jaar later ontving drie Oscars.

Regisseur Ger Thijs werd onlangs geridderd voor zijn lange reeks indrukwekkende toneelbewerkingen en -regies. Na het prachtige ‘Eline Vere’ zet hij wederom zijn tanden in een Nederlandse literaire klassieker: ‘Van de koele meren des doods’ van Frederik van Eeden uit 1900. Hedwig Marga de Fontayne, een jonge, gevoelige, intelligente vrouw uit een aristocratisch milieu, is op zoek naar de ware liefde. Maar wat is dat? De kunstenaar die zij meer als vriend ziet? Haar echtgenoot, die slechts een platonische relatie met haar wil? In de hoop innerlijke rust te vinden, blijft zij zoeken naar de man die haar de zin in het leven terug kan geven en moeder kan maken. Als ze die vindt, maar ze haar baby verliest, komt haar leven helemaal op de rol te staan.
Dit meeslepende en tijdloze verhaal wordt gespeeld door een geweldige cast met onder anderen Hanne Arendzen, die zich eerder bewees in de titelrol van ‘Eline Vere’ en Willem Voogd, bekend van zijn rol als Mees Kees.

Madeleen IJsselmuiden studeerde zang aan de conservatoria van Amsterdam en Rotterdam onder andere bij Margreet Honig en Maria Acda. Later behaalde zij een Master in Music in Londen aan de Guildhall school of Music and Drama. Madeleen maakte daarna deel uit van de internationale Vlaamse Operastudio te Gent. Naast het zingen van oratorium- en kamermuziek is Madeleen vooral actief als operazangeres. Afgelopen jaren was zij verschillende malen als soliste te gast bij bij Opera Gelderland Oost en vertolkte zij daar onder andere de rol van Orphee in Orfeo ed Euridice van Gluck en de rol van Carmen in de gelijknamige opera van Bizet.
Tijdens het ontbijtconcert in De Observant zingt Madeleen diverse liederen uit de opera, daarbij begeleid door pianiste Flora Lanz.

Een middag vol nostalgie en muzikale doping. Syb van der Ploeg, bekend als frontman van De Kast, gaat op zoek naar raakvlakken tussen muziek en sport. Hij doet dat samen met de jonge, talentvolle muzikanten van de band Wiebe. Tien historische sportmomenten komen langs, waarbij Syb niet alleen zelf muziek maakte, maar ook bekende liedjes uit die tijd zocht en clubliederen en volksliederen die er aan zijn gelinkt. Zo hoor je bij de Tour de France ook chansons.

Rusland. Negentiende eeuw. Een badplaats aan de Zwarte Zee. Hoogzomer.
Lajevski (Joris Smit) en zijn geliefde Nadezjda (Violet Braeckman) zijn twee jaar geleden naar het zuiden gereisd om aan de kust een nieuw leven te beginnen. Zij heeft, smoorverliefd, voor hem haar echtgenoot in Sint-Petersburg in de steek gelaten. Maar nu is hun liefde bekoeld en wordt Lajevski geplaagd door twijfel en zelfhaat. In de zomerse hitte lopen de spanningen hoog op. Wanneer bioloog Von Koren (Jacob Derwig) openlijk beweert dat overtollige mensen als Lajevski de evolutie van de mensheid schaden, leidt deze provocatie tot de ultieme survival of the fittest: een duel op leven en dood.
Met Het duel gaat een ‘nieuwe’ Tsjechov in première bij Het Nationale Theater en Toneelgroep Oostpool. Niet eerder was deze roman op het Nederlands toneel te zien. Acht fantastische acteurs bouwen samen een Tsjechoviaanse wereld, waarin de grenzen tussen toen en nu, tussen zijn en spelen, tussen spel en bittere ernst steeds meer vervagen. Gewapend met een emmer wodka en twee geladen pistolen vechten ze samen de filosofische strijd over wat het goede leven is voor eens en altijd uit.
U kunt apart kaarten kopen voor de inleiding van 19.15-19.45

LET OP: de hele dag door kun je met een groep meedoen: kijk voor de tijden op site van de Flint. Eerste groep start om 10:30; de laatste om 21:00.
In ‘Laboratory of man’ word je samen met zeven anderen opgesloten in het laboratorium van een gefrustreerde professor en haar narcistische testobject. De narcist heeft het idee dat de wereld alleen om hem draait en de professor doet er alles aan om hem tot inzicht te brengen. Kruip in de wereld van de professor, help haar met haar tests door puzzels en games op te lossen en goed naar de narcist te kijken. ‘Laboratory of man’ is een spannende en bijzondere combinatie van een dansvoorstelling en een escape room waarin de bezoeker zowel onderdeel van de show, als toeschouwer is. Ontsnap jij op tijd?
De escape room is een ervaring voor maximaal acht personen. De room is enkel per groep boekbaar. De prijs is per groep.
“Een geweldige prestatie dat de narratieve elementen binnen de escape room zo slim zijn vervlochten met de dans zelf”
– THEATERKRANT
“Echt spannend en bovendien een toegankelijke kennismaking met dansperformance. De korte danssequenties die hiphop met moderne dans combineren zijn bovendien strak uitgevoerd”
– HET PAROOL
“De jury geeft deze voorstelling graag een eervolle vermelding en is nieuwsgierig naar komend werk van Charlie Duran”
– FRINGE AMSTERDAM

LET OP: de hele dag door kun je met een groep meedoen: kijk voor de tijden op site van de Flint. Eerste groep start om 10:30; de laatste om 21:00.
In ‘Laboratory of man’ word je samen met zeven anderen opgesloten in het laboratorium van een gefrustreerde professor en haar narcistische testobject. De narcist heeft het idee dat de wereld alleen om hem draait en de professor doet er alles aan om hem tot inzicht te brengen. Kruip in de wereld van de professor, help haar met haar tests door puzzels en games op te lossen en goed naar de narcist te kijken. ‘Laboratory of man’ is een spannende en bijzondere combinatie van een dansvoorstelling en een escape room waarin de bezoeker zowel onderdeel van de show, als toeschouwer is. Ontsnap jij op tijd?
De escape room is een ervaring voor maximaal acht personen. De room is enkel per groep boekbaar. De prijs is per groep.
“Een geweldige prestatie dat de narratieve elementen binnen de escape room zo slim zijn vervlochten met de dans zelf”
– THEATERKRANT
“Echt spannend en bovendien een toegankelijke kennismaking met dansperformance. De korte danssequenties die hiphop met moderne dans combineren zijn bovendien strak uitgevoerd”
– HET PAROOL
“De jury geeft deze voorstelling graag een eervolle vermelding en is nieuwsgierig naar komend werk van Charlie Duran”
– FRINGE AMSTERDAM

koffieconcert
Wees niet bang voor het donker,
omdat het licht daar woont.
Er zijn geen sterren
als het niet donker is.
In je lichte oog zit een donkere cirkel,
want het licht zit in alle dingen
waar het donker zich op richt.
– Erik Blomberg
Pianiste Marit Thus & contrabassist Joost Verbakel nemen het publiek mee in een poëtisch verhaal van licht en donker, waarin muziek en beeld vloeiend in elkaar overlopen.
De muziek is geïnspireerd op het gedicht van de Zweedse dichter Erik Blomberg en de rust en ruimte van de Zweedse natuur. In hun lyrische samenspel proberen zij iedere keer deze rust en ruimte opnieuw te pakken

De avontuurlijkste avond van het Beauforthuis! Gastvrouw/comedian Soula Notos introduceert storyteller Yaël van der Wouden. Verder muziek van o.a. Nino van der Velde (Gitaaracademie) en Anemoon van Osch (Backstage) en de viermans rockformatie MUCK. Prof. Dr. Wim van Dokkum verrast met een goochelact, huisband Kasba introduceert Kit & Sophia en wegens succes is er ook ditmaal weer een Beaufort Bingo met vrijkaarten voor aankomende concerten. De Open Bak* in het Beauforthuis is sinds 2018 hét podium voor ambitieus en gevestigd talent uit de provincie Utrecht op het gebied van toneel, dans, mime, dichtkunst, muziek, muziektheater, opera, cabaret, kleinkunst en alles wat daar tussenin zit. Vrij naar de legendarische Open BAK in Amsterdam, die onlangs alweer hun 1500ste editie vierden!
Aanmelden? Kijk op www.beauforthuis.nl/openbak voor meer informatie

Op vrijdag 1 februari organiseert het Mallejanfestival een theaterdiner in Stadscafé De Observant. Met twee light verse dichters uit de nationale eredivisie: Frank van Pamelen en Jan J. Pieterse. En met cabaretier, pianist en liedjesmaker Johan Hoogeboom. We hopen dat u nog aan eten toekomt. Dit zeer vermakelijke theaterdiner begint om 18.00 uur en duurt tot circa 22.00 uur. De entreeprijs is €39,50. Reserveren is nodig en kan via een mail aan mallejanfestival@gmail.com.
De derde editie van het Mallejanfestival is op tweede paasdag: maandag 22 april.

Wakker worden met een croissant en Chopin? Ontbijten met muziek van Mozart of Vivaldi? Stadscafé De Observant biedt een ontbijtbuffet met live klassieke muziek. Deze maand met een cello-piano duo. Judith Groen (cello) en Sabrina Forte (piano) spelen sinds 2007 samen en gaven diverse concerten in Nederland en Duitsland.
Judith Groen behaalde haar bachelor of music bij Timora Rosler, en studeerde daarna verder aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen bij Justus Grimm. Zij behaalde daar haar Master of Music with Honours in 2014. Samen met de pianist Maureen Wong is Judith oprichter van Colour Collective. Zij hebben verschillende interdisciplinaire kunstprojecten achter hun naam staan, waaronder met de danseres Anna Senognoeva. Judith speelt ook in Navarone Classic, Guido’s Orchestra, Concerto Málaga, ‘Was Getekend, Annie M. G. Schmidt’, Mokum Symphony Amsterdam, Magic Strings en in verschillende kamermuziek ensembles waaronder met de pianiste Sabrina Avakova.
Sabrina Forte is geboren in Bakoe, de hoofdstad van Azerbeidzjan. Vanaf haar 5e jaar kreeg zij les van Lidiya Nikolayevna, bekend vanwege haar methodiekboeken. Op 11-jarige leeftijd gaf Sabrina concerten in de hele Sovjet-Unie en op haar 12e ontving zij de Nationale Filharmonie prijs in de categorie jonge talenten. In 2006 begon Sabrina aan het Utrechts Conservatorium als studente van Klára Würtz en behaalde haar Masterdiploma. Naast uitvoerend musicus is Sabrina ook pianodocent bij Muziekonderwijs Midden Nederland in Amersfoort.

Regisseur Thibaud Delpeut brengt zijn gelauwerde interpretatie van de legendarische toneelklassieker ‘Caligula’ van Albert Camus in een speciale grotezaalenscenering.
Als zijn zus en geliefde is gestorven, ontsteekt er een storm in het hoofd van de jonge, onervaren keizer Caligula, een schitterende rol van Vincent van der Valk. Hij wordt getergd door gevoelens van rouw en een vurig verlangen naar het leven. Zijn onderdanen onderwerpt hij aan een gruwelijk experiment: leven in het licht van de dood. Voor zijn volgelingen lijkt hij steeds krankzinniger. Maar is hij werkelijk waanzinnig, of staat hier een angstaanjagend eerlijk heerser? Die de hielenlikkers en politieke tegenvoeters tart en uitdaagt? In deze enscenering draait Caligula de camera’s om en richt ze op de mensen die hem aldoor bekijken. Als een chirurg, gewapend met videocamera’s, begint hij aan zijn ‘sectie op de ziel’. “Een fascinerende, ijzingwekkende voorstelling” (de Volkskrant ****).