
Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek.
Wanneer Daisy Werthan, een 72-jarige Joodse weduwe uit Atlanta, haar auto total loss rijdt, besluit haar zoon Boolie dat ze nu te oud is om zelf te rijden. Hij huurt Hoke Coleburn in als haar chauffeur. Tot afgrijzen van zijn moeder die helemaal niet zit te wachten op iemand die niet alleen van geloof en afkomst anders is, maar ook van huidskleur. Haar zoon houdt echter voet bij stuk met als gevolg dat Miss Daisy en Hoke op elkaar zijn aangewezen. In de beschutte vier vierkante meter van de auto worden hun verschillen geleidelijk minder voelbaar en ontstaat er tussen de koppige dame en haar chauffeur een bijzondere vriendschap. Wat ze delen blijkt uiteindelijk belangrijker te zijn dan huidskleur of achtergrond.
Driving Miss Daisy is het hartverwarmende verhaal van een bijzondere vriendschap tussen de oudere weduwe Miss Daisy en haar chauffeur. In de Zuidelijke Staten van Amerika, die in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw geteisterd werden door rassenrellen en de strijd om gelijke rechten, proberen Miss Daisy en Hoke een weg te vinden tussen vooroordelen, racisme en ouder worden.
In de hoofdrollen: Anne Wil Blankers, de grande dame van het Nederlandse toneel, als Miss Daisy, Edwin Jonker als haar chauffeur en Iwan Walhain in de rol van Boolie Werthan. Dit iconische toneelstuk over trots, veranderende tijden en de transformerende kracht van vriendschap wordt voor het eerst in Nederland opgevoerd. In 1988 won Driving Miss Daisy de Pulitzer Price voor Beste Drama. Het werd in 1989 verfilmd en won maar liefst drie Oscars: Beste Film, Beste Actrice en Beste Bewerkte Scenario.

Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek.

Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek.

Bestemd voor iedereen die er van droomt voor publiek op te treden in een echt theater!. Velen hebben deze stap al eens gemaakt naar het Open Podium in Theater De Tuin. Schuilt er in jou een zanger, cabaretier, acteur, danser o.i.d., grijp je kans en geef je op via openpodium@detuininleusden.nl
Dit wordt jouw kans op weg naar applaus en eeuwige roem. Je kunt er je eigen ‘première’ beleven, daarbij aangemoedigd door een enthousiaste zaal.
Het Open Podium is bij Theater De Tuin een begrip geworden. Geweldige avonden, waarbij een keur aan amateurs en/of professionele artiesten, in 15 minuten durende optredens het publiek lieten zien wat zij in huis hebben.
Zes optredens per avond. Van stand-up comedians, rappers en cabaretiers tot pianisten tot zangers en zangeressen. Het is elke keer weer een verrassing wat de avond gaat bieden. Wil je het wel eens een keer doen, geef je dan direct op. De theateropstelling is intiem, tafeltjes met stoelen, je kunt je drankje lekker bij je houden tijdens de voorstelling.
Een soort huiskamergevoel waar de hapjes rondgaan. Voor deelnemers geldt: stap over je eigen schaduw heen en ga op dat podium staan. Voor bezoekers geldt: laat je verrassen door onbekend, maar verrassend talent tijdens een gratis avondje uit in het theater.
De avond wordt georganiseerd en aan elkaar gepraat door Lotte Gommers.
Deelname en bezoek gratis. Deelname aanmelden via openpodium@detuininleusden.nl

Al jaren is het televisieprogramma ‘De Vloer Op’ een hit. Actuele maatschappelijke en relationele dilemma’s, vaak aangedragen door trouwe fans, worden in een improvisatieopdracht gegoten door regisseur Peter de Baan. De acteurs werken vervolgens met elkaar de scènes uit. Hun improvisaties leiden vaak tot verrassende miniatuurtjes, de ene keer uitermate grappig, ontroerend of herkenbaar, de andere keer confronterend of tot nadenken stemmend.
Ook de theaterversie wordt geleid door De Baan. Naast zijn gebruikelijke inbreng, gaat hij in op het vak van acteur. Wat bezielt mensen om dit beroep te kiezen? Hoe onthouden acteurs die lappen tekst? Waarom wordt er zoveel vreemdgegaan onder acteurs? ‘De Vloer Op’ in het theater is dus niet alleen kijken naar de boeiende, spontane creaties van een aantal topacteurs – bekend van film, tv en/of theater – maar ook een vermakelijk kijkje in de keuken.
Dit bijzondere, komische toneelstuk dat door Jon van Eerd speciaal bewerkt werd voor de twee topactrices Liz Snoijink en Raymonde de Kuyper biedt een fenomenaal staaltje comedy-acteren. Het stuk werd door Peter Shaffer (o.a. ‘Amadeus’) geschreven voor Maggie Smith (o.a. bekend als de excentrieke dame in ‘Downton Abbey’ en van ‘Harry Potter’). De spannende samenstelling van acteurs in combinatie met de unieke regie van Jon van Eerd maakt deze uitdagende komedie met haar puntige teksten, onverwachte wendingen en dolkomische situaties, een voorstelling die u niet mag missen.
Snoijink speelt een tourgids van een oersaai landhuis. Zij wordt echter op staande voet ontslagen omdat zij met haar ongebreidelde fantasie de details van de rondleiding wat spannender maakt door de feiten flink te kleuren. Haar chef (De Kuyper) krijgt echter wroeging en besluit bij haar langs te gaan om hulp te bieden. De wonderlijke en potsierlijke vriendschap die hieruit ontstaat is een vrijbrief voor fantastische dialogen, fascinerende humor en een onbetaalbare climax.
Verder met onder andere Arie Cupé en Liza Zeijderveld.
Met ‘Het Debuut’ ontdek je aanstormend theatertalent van de toekomst. Dit jaar niet drie voorstellingen, maar één. Maar wel een met 15 regisseurs en een duur van 110 minuten.
Regisseur André en acteur Wally hebben afgesproken in een sjiek restaurant. Een alledaagse situatie waarin Wally luistert naar André’s tot de verbeelding sprekende ervaringen en gedachten. Ze kijken kritisch naar wat het leven zou kunnen betekenen en geven verschillende visies op wat theater volgens hen is, was en kan zijn.
Op reflecterende wijze doen Tarik Moree (1996) en Tim Olivier Somer (1993) (beiden afgestudeerd aan de Toneelacademie Maastricht) een poging een afspiegeling van het huidige theaterlandschap te creëren. Het stuk is opgedeeld in verschillende scènes en aan iedere scène werken zij met een andere, in totaal 15 regisseurs. Op deze manier bundelen zij met hun voorstelling uiteenlopende visies van diverse Nederlandse theatermakers, regisseurs en collectieven.
“My dinner with… is een dialoog waarin twee mensen zoeken naar hoe vorm te geven aan het leven en hoe theater te maken. Eenzelfde zoektocht die wij als jonge makers doormaken. Soms willen we leven voor de kunst en soms willen we er zonder poespas gewoon even zijn.”
De tekst is gebaseerd op de Vlaamse theaterbewerking van Damiaan De Schrijver (tgSTAN) en Peter Van den Eede (De KOE) naar de Amerkaanse film ‘My Dinner with Andre’ (1981) geschreven en gespeeld door André Gregory en Wallace Shawn.
Het Debuut van Rudolphi Producties, van onschatbare waarde voor beginnend talent’
Rudolphi Producties biedt met Het Debuut jonge theatermakers de kans zich voor het eerst in het professionele theaterveld te tonen, kennis te maken met de Nederlandse theaters en hun publiek. Het is al voor veel beginnend theatermakers van onschatbare waarde gebleken. Ieder jaar selecteert Rudolphi Producties de meest aansprekende korte voorstellingen voor je tijdens het ITs Festival (International Theatre School Festival). In een avontuurlijke avond nemen de makers je mee in hun belevingswereld. Gewoonlijk bestaat Het Debuut uit drie korte voorstellingen, dit jaar is gekozen voor één pakkende voorstelling. Ook dit jaar reist een gastheer mee die de avond voor je inleidt en je na afloop met de makers laat kennismaken.

Zo’n 125 jaar na het verschijnen van ‘The Picture of Dorian Gray’ is onze obsessie met jeugdigheid en het gevoel dat je alles uit je leven gehaald moet hebben alleen maar toegenomen. Maar verliezen we onszelf daarbij niet uit het oog? En als we de hele tijd bezig zijn met onszelf, wat betekent dat voor onze relatie met de ander? Met dit uitgangspunt schreef Javier Barcala een toneelbewerking van de beroemde roman van Oscar Wilde. Barcala plaatst Dorian in het decor van de hedendaagse kunstwereld, als ambitieuze kunststudent met een moeilijk verleden, maar fantastisch uiterlijk. Hij wordt de protegé van een ooit invloedrijke kunstverzamelaar, die in Dorians jeugdigheid de mogelijkheid ziet om haar sterrendom nieuw leven in te blazen.
De kunstwereld is bekend terrein voor gastregisseur Christophe Coppens. Het Belgische multitalent werd opgeleid tot theatermaker, maar brak door als ontwerper en beeldend kunstenaar. Hij maakt van ‘Dorian’ dan ook een visueel spektakel, waarbij de grenzen tussen theater, performance, kunst en literatuur vervagen.
www.nnt.nl
Inleiding
Voordat deze voorstelling begint vindt er een inleiding plaats. Tijdens de inleiding komt u meer te weten over de achtergrond van de voorstelling.

Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek.

Helene Kröller-Müller kocht als een van de eersten op grote schaal het werk van Vincent van Gogh, Piet Mondriaan en Bart van der Leck. Met haar uitzonderlijke collectie realiseerde ze het wereldberoemde Kröller-Müller Museum op de Veluwe. Theatermaakster Julika Marijn gaat vertellend, spelend en zingend op zoek naar de inspirerende, maar ook complexe vrouw achter de wereldberoemde verzameling. Waarom wijdde zij haar leven aan de kunst en wat hoopte ze daarin te vinden?
Speciaal voor deze voorstelling kreeg Marijn van het Kröller-Müller Museum toegang tot de kist met ruim 3000 brieven die Helene schreef aan haar zielsverwant Sam van Deventer. Via deze brieven komt Helene in de voorstelling ook zélf aan het woord.
“Lieve Sam, op mijn kalender staat: ’’De kunst is de spiegel van de ziel’’. Daarom houd ik van de kunst, omdat zij het mooiste en beste, het meest ware van mensen brengt.”
Julika Marijn zet eigenzinnige vrouwen ijzersterk neer
Julika Marijn omschrijft zichzelf als ‘stemgever’ en vindt haar inspiratie dan ook vooral als ze een verhaal of tekst tot leven mag brengen. Eerdere voorstellingen baseerde ze op de oorlogsdagboeken van Etty Hillesum en de levens van Maria Magdalena en Lady Di. Eigenzinnige vrouwen uit de geschiedenis die Marijn ijzersterk neerzet. In ‘Uit Verdriet Geboren’ neemt ze het publiek mee in het opmerkelijke levensverhaal van Helene Kröller-Müller en werpt zo een ander licht op nalatenschap en het kijken naar kunst.

Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek.

Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek.

Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek.

LET OP: Vooraf aan deze voorstelling is een inleiding, waarvoor een apart kaartje gekocht moet worden.
‘King Lear’ is een klassieker die u een keer gezien moet hebben. Bol van gekonkel, verraad, verderf en doortrapte intriges, maar zeker ook van klaterende taal. Regisseur Servé Hermans, bekend om zijn voorliefde voor beeldende ensceneringen, heeft een sterrencast tot zijn beschikking met onder anderen Huub Stapel als King Lear, Wilfried de Jong als de nar, Porgy Franssen, Dirk Roofthooft en Sylvia Poorta. De tekst van William Shakespeare wordt bewerkt door Jibbe Willems, die eerder een veelgeprezen muzikale ‘Othello’ naar de theaters bracht.
De oude koning Lear wil zijn rijk verdelen onder zijn drie dochters Goneril, Regan en Cordelia. Om beurten vraagt hij hen hoeveel ze van hem houden, maar Cordelia heeft een geweten. Ze weigert de vleierij van haar oudere zussen te overtreffen en uitgerekend zij, de oogappel van haar vader, wordt verstoten. Parallel aan dit verhaal spelen de intriges tussen Gloucester en zijn zonen Edmund en Edgar.

Bijna niemand wist dat Willem Holleeder zijn familie dertig jaar lang terroriseerde. Vrouwen, kinderen, aangetrouwde familie, zelfs zijn moeder Stien ontkwamen niet aan zijn despotische gedrag. In 2013 leggen zijn zussen Astrid en Sonja Holleeder met gevaar voor eigen leven belastende verklaringen af tegen de gevaarlijkste crimineel van ons land. Door het vertrouwen van haar broer te winnen, kon Astrid twee jaar lang hun gesprekken in het geheim opnemen. Met maar één doel: hem levenslang geven. In 2016 verscheen het boek ‘Judas’, een verbijsterende familiekroniek waarin Astrid een onthutsend portret schetst van het gezin waarin ze opgroeide en de dagelijkse angst waarmee ze moest leven. Het is een fascinerend relaas van een vrouw die uiteindelijk haar angst trotseert en haar broer verraadt.
In deze gelijknamige psychologische theaterthriller wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van vier vrouwen: Willems moeder, zijn twee zussen, en een nichtje. Op indringende wijze wordt duidelijk hoe zij gebukt gaan onder zijn agressie en wordt Astrids beklemmende angst voelbaar.
www.judasintheater.nl
De Holleeders dichtbij:
Judas is een avondvullende belevenis waarin we de Holleeders van dichtbij volgen. Voorafgaand aan de voorstelling krijgt u unieke informatie over de Holleeders. Want hoe is het boek Judas ontstaan? En welke gevolgen heeft de verschijning van het boek voor Astrid? Tevens zullen we uw geheugen opfrissen. We staan stil bij hoe het allemaal ook alweer zat. Waarvoor is Willem Holleeder veroordeeld en wie was nou precies Willem Endstra? Om 19.30 uur begint het voorgesprek in de foyer.

Bijna niemand wist dat Willem Holleeder zijn familie dertig jaar lang terroriseerde. Vrouwen, kinderen, aangetrouwde familie, zelfs zijn moeder Stien ontkwamen niet aan zijn despotische gedrag. In 2013 leggen zijn zussen Astrid en Sonja Holleeder met gevaar voor eigen leven belastende verklaringen af tegen de gevaarlijkste crimineel van ons land. Door het vertrouwen van haar broer te winnen, kon Astrid twee jaar lang hun gesprekken in het geheim opnemen. Met maar één doel: hem levenslang geven. In 2016 verscheen het boek ‘Judas’, een verbijsterende familiekroniek waarin Astrid een onthutsend portret schetst van het gezin waarin ze opgroeide en de dagelijkse angst waarmee ze moest leven. Het is een fascinerend relaas van een vrouw die uiteindelijk haar angst trotseert en haar broer verraadt.
In deze gelijknamige psychologische theaterthriller wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van vier vrouwen: Willems moeder, zijn twee zussen, en een nichtje. Op indringende wijze wordt duidelijk hoe zij gebukt gaan onder zijn agressie en wordt Astrids beklemmende angst voelbaar.
www.judasintheater.nl
De Holleeders dichtbij:
Judas is een avondvullende belevenis waarin we de Holleeders van dichtbij volgen. Voorafgaand aan de voorstelling krijgt u unieke informatie over de Holleeders. Want hoe is het boek Judas ontstaan? En welke gevolgen heeft de verschijning van het boek voor Astrid? Tevens zullen we uw geheugen opfrissen. We staan stil bij hoe het allemaal ook alweer zat. Waarvoor is Willem Holleeder veroordeeld en wie was nou precies Willem Endstra? Om 19.30 uur begint het voorgesprek in de foyer.

‘Kunst & Kitsch’ van Peter Shaffer, onder meer bekend van het Oscar-winnende ‘Amadeus’, werd door Jon van Eerd bewerkt voor topactrices Liz Snoijink en Raymonde de Kuyper. Het stuk biedt alle ruimte voor een fenomenaal staaltje comedy-acteren. De spannende samenstelling van de cast, met aan het roer de onbetwiste koning van de lach, maakt deze uitdagende komedie met haar puntige teksten, onverwachte wendingen en dolkomische situaties tot een voorstelling die bij velen hoog op de wishlist zal komen.
Snoijink speelt de tourgids van een oersaai landhuis. Zij wordt echter op staande voet ontslagen omdat zij met haar ongebreidelde fantasie de rondleiding met allerlei spannende zelfverzonnen extra’s bijkleurt. Haar chef (De Kuyper) krijgt echter last van haar geweten en gaat bij haar langs om hulp te bieden. De wonderlijke en potsierlijke vriendschap die hieruit ontstaat, is een vrijbrief voor fantastische dialogen, fascinerende humor en een onbetaalbare climax.
Een wervelend stuk over hoe vrouwen leven en sterven.
Mary en Mary stierven in 1850 en 2018, op dezelfde datum, op de dag af even oud, op dezelfde plek en onder dezelfde gruwelijke omstandigheden: zij werden verkracht, gewurgd en in een greppel achtergelaten. En nu zijn ze hier, waar dat dan ook is. Uit een luidsprekertje klinkt een stem: er is sprake van een administratieve fout. Dezelfde dood is per abuis tweemaal uitgereikt.
Terwijl Mary en Mary hun tweelingschap nader uitpluizen, melden zich voortdurend andere dolende zielen: zelfmoordenaressen, kraambeddoden en geëxecuteerden, maar ook eendimensionale personages uit het toneelrepertoire komen verhaal halen. Wat is een uniek leven? Neutraliseert de dood ons allemaal tot slechts lid van eenzelfde familie? Wordt het niet eens tijd om in opstand te komen? ‘Limbo’ is een dramatische komedie over hoe vrouwen sterven: zoals het leven zelf.
Jouman Fattal is een echte verhalenverteller
Jouman Fattal (Syrië, 1992) studeerde in 2015 af aan de acteursopleiding in Utrecht. Vorig seizoen was ze binnen de Serie Nieuwe Oogst bij ons te zien met de goed ontvangen voorstelling ‘Terug’; een persoonlijke verhaal over wat thuis is, waar de idealen zijn gebleven en wat revolutie nog betekent in een land dat kapot is. Ze speelde al een flink aantal rollen in diverse theater, film- en televisieproducties, waaronder de hoofdrol in de advocatenserie ‘Zuidas’. Voor ‘Limbo’ werkt ze samen met roman- en toneelschrijver Marijke Schermer en eindregisseur Casper VandePutte.
Na 10 jaar, 250 voorstellingen en 25.000 bezoekers is het tijd voor de slottournee van dé voorstelling over liefde op latere leeftijd, de geheime verlangens en eeuwige taboes!
Tien jaar lang speelde de voorstelling ‘Bejaarden & Begeerte’ door heel Nederland en Vlaanderen. Na ruim 250 voorstellingen vinden makers Lucas De Man (1982) en Oscar Kocken (1983) het – met pijn in het hart – tijd voor een slottournee. Dé voorstelling over liefde op latere leeftijd, de geheime verlangens en eeuwige taboes stopt. Waarom? Simpel: de makers zijn te oud geworden en de bejaarden te jong.
De Dikke van Dale is helder: vanaf 65 jaar ben je officieel bejaard. Daar waren altijd al vraagtekens bij te zetten, maar nu eens te meer. Tien jaar geleden vormden de 65-plussers het laatste staartje van een generatie die opgroeide vóór de seksuele revolutie. Een tijd vol taboes, onwetendheid, angst en een ferme druk vanuit de kerk, die ook op de oude dag nog altijd zijn weerslag had. De 65-plusser van 2018 echter is babyboomer: assertief, mondig als grondlegger van de seksuele vrijheid beschikt hij over een nachtkastje tjokvol Viagra. Kocken en De Man en hun zangeres (70+) pakken nog één keer uit met een flink offensief. Met humor, respect en de boodschap: heb lief en lééf!
Lucas De Man & Oscar Kocken
Creator en tv-presentator Lucas De Man was afgelopen seizoen bij De Lieve Vrouw te zien met de voorstelling ‘De Man Is Lam’, waarmee hij volle zalen trok. Programma- en theatermaker Oscar Kocken maakte eerder samen met de Amersfoortse cabaretier en veel geziene gast in De Lieve Vrouw Patrick Nederkoorn het programma ‘Zomaargasten’, waarin zij onbekende Nederlanders op een voetstuk plaatsen.
Ontdek de magische wereld van de poppen van Duda Paiva: hoe kan het dat die schuimrubberen figuren lijken te veranderen in levende wezens?
In deze blik achter de schermen volg je het werk van maker Duda Paiva: Duda Paiva Company laat je tijdens deze avond vier voorproefjes zien. De avond start met de korte voorstelling ‘Human Phantoms’, die Duda samen met de jonge makers van Fithe maakte. Daarna zie je drie fragmenten uit splinternieuwe producties. Ze hebben allemaal één ding gemeen: de Object Score. Want hoe kan het dat die schuimrubberen figuren tijdens een voorstelling lijken te veranderen in levende wezens? Duda gaat het je vertellen.
Duda Paiva Company neemt je mee naar een magische wereld.
Duda Paiva Company maakt fysieke, visuele voorstellingen op het kruispunt van dans, poppen en multimedia. Met zijn danspartners, gesneden uit flexibel schuimrubber, bouwt Duda Paiva een ongrijpbare, magische wereld, soms pijnlijk confronterend maar altijd met gevoel voor humor.
Dat het gezelschap voorstellingen maakt voor zowel kinderen als volwassenen, kun je dit seizoen bij ons ervaren. Er zijn zijn namelijk diverse voorstellingen van Duda Paiva Company bij De Lieve Vrouw te zien. Tijdens jeugdtheaterfestival Winterkost zie je ‘Een kleine Fairy Queen’. Het sprookje van Titania en Oberon met een eigentijdse twist. En op 11 april 2019 komt het gezelschap samen met Feike’s Huis met de voorstelling ‘Ding Dong’. Een relatietragedie voor twee poppen over de breekbaarheid van geluk.

Schrijver Peer Wittenbols en regisseur Rob Ligthert hebben sinds de jaren negentig een rijkgeschakeerd oeuvre opgebouwd en oogstten succes met toneelstukken als ‘Liefdeslied’, ‘Honingjagers’ en het voor Theatergroep Suburbia geschreven ‘Winterbloemen’. ‘Troost & Zonen’ is een zwarte komedie over vier mannen van drie verschillende generaties, zonder moeder of partner: een grootvader van vijfenzeventig, zijn zoon van in de vijftig en twee kleinzoons van begin dertig. Ze zijn komisch in hun tragiek, tragisch in hun verbondenheid. Opa vult zijn pensioengat als schnabbelsinterklaas, zijn zoon draagt stiekem jurken. En de kleinzoons? Die zitten knel in hun carrières en hun liefdes. Al jaren hebben ze elkaar niet willen zien. Een gewelddadige speling van het lot maakt dat ze alsnog op elkaar aangewezen zijn. Grootvader moet samen met zijn kleinzoons weer voor zijn ‘kind’ zorgen. Even lijkt de familie weer een warm en veilig nest, maar binnen de kortste keren raken ze verstrikt in hun verleden en heden.
Het beviel Moniek, Joke en Shirley vorig jaar zo goed in New York dat ze nu samen een cruise maken. Aan boord lopen ze Loes, de zus van hun vriendin Lydia, tegen het lijf. Rian Gerritsen (De Luizenmoeder) vult de cast van Opvliegers 4: Trossen los! – met ‘oude rotten’ Sandra Mattie, Anouk van Nes en Joanne Telesford – aan. Met z’n vieren hopen ze een taboe te doorbreken.
Joke is ervan overtuigd dat haar man vreemdgaat, maar heeft geen idee hoe ze hier mee om moet gaan. Shirley begeeft zich na jaren getrouwd te zijn geweest, nu als ‘dame op leeftijd’, weer op de datingmarkt. Maar de datingmarkt van vandaag de dag: kan ze daar wel wat mee? Moniek wil na jaren van kinderboeken een boek schrijven voor volwassenen, maar vindt maar niet het juiste onderwerp. Daarbij worstelt ze met een moeder die Alzheimer heeft. En Loes is door haar zus, een bekende zangeres, gestrikt om een goed betaalde schnabbel op het cruiseschip over te nemen. Maar na jaren van twee pakjes sigaretten per dag is haar zangstem ook niet meer wat die geweest is… En uiteraard hebben alle dames nog altijd last van de fysieke en psychische ongemakken die de overgang met zich meebrengt.
Kortom: een échte vriendinnencomedy over de fase waar vrouwen het meestal liever niet over willen hebben, maar waar toch onbedaarlijk om gelachen kan worden!
Joanne, Anouk en Sandra, jullie speelden vorig jaar al drie vriendinnen. Is het fijn om weer in de huid van dezelfde personages te kruipen?
Anouk: ,,Het voelt dankzij vorig jaar als een warm nest, eigenlijk vrijwel meteen toen we begonnen met repeteren. Er is al veel herkenning: we weten van elkaar hoe we werken en kunnen onze personages als een soort kostuum aantrekken.”
Sandra: ,,Vorig jaar moesten nog veel meer zoeken. Elkaars karakter en speelstijl ontdekken, maar ook wie onze personages waren. Nu doen die personages wel weer andere dingen, maar in de basis ken je ze al.”
Zijn jullie personages veel veranderd?
Sandra: ,,Nee, maar je ziet wel weer een heel andere kant van ze. Dat is voor ons ook leuk om te spelen.”
Anouk: ,,De situatie is anders, dus reageert je personage ook anders. Zo zit Joke in een relatiecrisis, omdat ze denkt dat haar man vreemdgaat.”
Joanne: ,,Vorig jaar was de man van Shirley net overleden en nu gaat ze het datingcircuit in. Dat levert weer een heel andere dynamiek op.”
Genoeg nu over jou! is een heerlijke, bitterzoete komedie, waarmee actrice Ingeborg Elzevier (82) haar zestigjarig toneeljubileum viert. En natuurlijk doet ze dat in goed gezelschap. Annick Boer schitterde afgelopen seizoen met haar komisch talent in de thrillerkomedie Aquarium en ook de immer innemende en indrukwekkende Peter Tuinman staat op het podium. De voorstelling werd speciaal voor het drietal geschreven door Magne van den Berg, een van de grootste toneelschrijftalenten van het moment.
Als de dochter des huizes haar man verliest, is het de vraag wie daar het meeste onder lijdt: de dochter of haar moeder. De dochter is in staat het leven weer op te pakken, de moeder blijft hangen in diepe rouw. Maar was de relatie tussen schoonmoeder en -zoon wel zo hecht? En hoe staat de (schoon)vader in dit verhaal?
- Bij deze voorstelling wordt een inleiding gegeven

Let op: deze voorstelling vindt plaats in De Lieve Vrouw.
Lieve Vrouwestraat 13, 3811 BP Amersfoort
Een uitgerangeerd en bijna vergeten acteur leeft samen met zijn hond op een zolderkamertje. Hij heeft het gevoel dat hij totaal niet meer meetelt. Dan neemt hij een beslissing. Hij wil nog eenmaal alles uit de kast halen om te laten zien wat hij werkelijk in huis heeft. In de melancholische en optimistische voorstelling ‘De Laatste’ kijkt Jack terug op het leven, maar ook vooruit.
Jack Wouterse: van clown tot veelgevraagd acteur
Jack Wouterse (1957) begon zijn carrière als clown in het circus, maar speelde daarna in talloze theatervoorstellingen, films en televisieseries. Hij won tot twee keer toe een Gouden Kalf Voor zijn rollen in de films ‘Suzy Q’ en ‘En Tour’.
Een verhaal over een ontmoeting. Over liefde die heel plotseling toeslaat. Over een leven dat eindigt en een leven dat begint.
Een man op leeftijd belandt op de intensive care. Het is Rein Tas. Een zonderling die niet lang meer te leven heeft en zijn laatste dagen in het ziekenhuis zal doorbrengen. Verpleegkundige Engeltje Donderdag die hem verzorgt, ontfermt zich steeds meer over hem en wijkt op het laatst niet meer van zijn zijde.
‘Laatste Paar Dagen’ speelt met het besef van tijd en intensiteit. Scheldwacht gaat op zoek naar een bewustzijn waar we in ons dagelijkse leven geneigd zijn om aan voorbij te gaan. Door de samengebalde tijd komen haar hoofdpersonages razendsnel tot een kern en tot elkaar. Immers, tijd voor onzin is er niet.
Kees Hulst en Esther Scheldwacht weer samen op de planken
Na drie solo’s (‘De Sunshine Show’, ‘Op een Mooie Pinksterdag’ en ‘Helga Maria Baumgarten’) schreef Esther Scheldwacht voor het eerst een dialoog. Een stuk voor een man, een vrouw en een teckel. Esther als de vrouw en Kees Hulst (‘Het geheime dagboek van Hendrik Groen’) als de man. Net als in 2015, toen zij samen speelde in ‘Hoe Mooi Alles’, gebaseerd op het leven van Leo en Tineke Vroman.
Vier doorgewinterde acteurs en mimespelers (o.a. René van ’t Hof) maken na een lange relatie met het publiek de balans op.
Cas Enklaar, Marien Jongewaard, René van ’t Hof en Antoinette Jelgersma vertegenwoordigen vele decennia aan ervaring in de Nederlandse theaters. Na een lange relatie met het publiek maken zij de balans op. Jarenlang keken wij naar hen, nu kijken zij terug. En zoals in elke lange relatie gaat de liefde hand in hand met strijd en doorzettingsvermogen.
Magne van den Berg (toneelschrijver) en Nicole Beutler (choreograaf en theatermaker) adopteerden in 2014 het stuk ‘Publikumsbeschimpfung’ (1968) van de Oostenrijkse toneelschrijver Peter Handke en draaiden de voorstelling 180 graden: waar het oorspronkelijke stuk het publiek bestookt met verwensingen en beledigingen, geven de zes jongeren in ‘Liefdesverklaring’ een hartverwarmende dankbetuiging aan het publiek. Het stuk kreeg laaiend enthousiaste reacties en werd geselecteerd voor Het Theaterfestival.
‘Liefdesverklaring (voor altijd)’ is het vervolg daarop, met juist oudere, zeer ervaren acteurs. Het is doorleefder, rauwer en eerlijker. Over acteurs en over toneel en vooral over hun relatie met ons. Een onverbloemde ode aan de toeschouwer, aan wederzijds vertrouwen, aan wat ons maakt en wat ons breekt.
Een eigenzinnige theatrale ordening van het afgelopen jaar.
Verscholen in de datsja van Poetin, tussen de lippenstift van Van der Gijp en een stapeltje bitcoins, vieren twee gekloonde aapjes het daverende succes van Noord-Korea tijdens de laatste Olympische Spelen. Ze blazen bellen, smeren broodjes en eten de waarheid met een flinke korrel zout. Theatermaker Greg Norrot gaat op zoek naar de datsja om de waarheid te redden voordat deze verorberd is.
In een wereld waarin bijblijven met het nieuws een voltijdbaan is geworden, zoekt Norrot tussen de stapels alternatieven feiten, de overload aan nieuwsbeelden, #fakenews en de wirwar aan waarheden naar de werkelijke wereld. In een donkere kamer ontwikkelt hij de miljoenen foto’s van 2018, op zoek naar essentie, authenticiteit, waarheid en echte realiteit.
Het Nieuw Utrechts Toneel en Zuidelijk Toneel
Samen met het publiek gaat het Nieuw Utrechts Toneel (NUT) op een openbare zoektocht naar een antwoord op hun vragen. NUT is diep verankerd in het Utrechtse culturele veld en bestormt vanaf hier de rest van Nederland. Als aanjager van de gedachte, aanleiding tot de discussie en gastheer van de ontmoeting. De orde van de Dag is een van de initiatieven van het NUT. Een nieuwe generatie acteurs, schrijvers en muzikanten geeft hun visie op het allerlaatste nieuws in hun maandelijkse actualiteitenshow en met actuele theatervoorstellingen.

Voordat deze voorstelling begint vindt er een inleiding plaats. Tijdens de inleiding komt u meer te weten over de achtergrond van de voorstelling, een 72-jarige Joodse weduwe uit Atlanta, haar auto total loss rijdt, besluit haar zoon Boolie dat ze te oud is om nog te rijden. Hij huurt Hoke Colburn in als chauffeur, tot afgrijzen van zijn moeder, die helemaal niet zit te wachten op iemand van een ander geloof en met een andere huidskleur.
‘Driving Miss Daisy’ is het hartverwarmende verhaal van een bijzondere vriendschap tussen een oudere weduwe en haar chauffeur. In het zuiden van de Verenigde Staten, in de jaren vijftig en zestig het toneel van rassenrellen, proberen Miss Daisy en Hoke hun weg te vinden. Anne Wil Blankers, de grande dame van het Nederlandse toneel, speelt Miss Daisy en Edwin Jonker haar chauffeur. Het iconische toneelstuk over trots, veranderende tijden en de kracht van vriendschap wordt voor het eerst in Nederland opgevoerd. In 1988 won Alfred Uhry met zijn stuk de Pulitzerprijs, de verfilming een jaar later ontving drie Oscars.

Regisseur Ger Thijs werd onlangs geridderd voor zijn lange reeks indrukwekkende toneelbewerkingen en -regies. Na het prachtige ‘Eline Vere’ zet hij wederom zijn tanden in een Nederlandse literaire klassieker: ‘Van de koele meren des doods’ van Frederik van Eeden uit 1900. Hedwig Marga de Fontayne, een jonge, gevoelige, intelligente vrouw uit een aristocratisch milieu, is op zoek naar de ware liefde. Maar wat is dat? De kunstenaar die zij meer als vriend ziet? Haar echtgenoot, die slechts een platonische relatie met haar wil? In de hoop innerlijke rust te vinden, blijft zij zoeken naar de man die haar de zin in het leven terug kan geven en moeder kan maken. Als ze die vindt, maar ze haar baby verliest, komt haar leven helemaal op de rol te staan.
Dit meeslepende en tijdloze verhaal wordt gespeeld door een geweldige cast met onder anderen Hanne Arendzen, die zich eerder bewees in de titelrol van ‘Eline Vere’ en Willem Voogd, bekend van zijn rol als Mees Kees.

Rusland. Negentiende eeuw. Een badplaats aan de Zwarte Zee. Hoogzomer.
Lajevski (Joris Smit) en zijn geliefde Nadezjda (Violet Braeckman) zijn twee jaar geleden naar het zuiden gereisd om aan de kust een nieuw leven te beginnen. Zij heeft, smoorverliefd, voor hem haar echtgenoot in Sint-Petersburg in de steek gelaten. Maar nu is hun liefde bekoeld en wordt Lajevski geplaagd door twijfel en zelfhaat. In de zomerse hitte lopen de spanningen hoog op. Wanneer bioloog Von Koren (Jacob Derwig) openlijk beweert dat overtollige mensen als Lajevski de evolutie van de mensheid schaden, leidt deze provocatie tot de ultieme survival of the fittest: een duel op leven en dood.
Met Het duel gaat een ‘nieuwe’ Tsjechov in première bij Het Nationale Theater en Toneelgroep Oostpool. Niet eerder was deze roman op het Nederlands toneel te zien. Acht fantastische acteurs bouwen samen een Tsjechoviaanse wereld, waarin de grenzen tussen toen en nu, tussen zijn en spelen, tussen spel en bittere ernst steeds meer vervagen. Gewapend met een emmer wodka en twee geladen pistolen vechten ze samen de filosofische strijd over wat het goede leven is voor eens en altijd uit.
U kunt apart kaarten kopen voor de inleiding van 19.15-19.45

Regisseur Thibaud Delpeut brengt zijn gelauwerde interpretatie van de legendarische toneelklassieker ‘Caligula’ van Albert Camus in een speciale grotezaalenscenering.
Als zijn zus en geliefde is gestorven, ontsteekt er een storm in het hoofd van de jonge, onervaren keizer Caligula, een schitterende rol van Vincent van der Valk. Hij wordt getergd door gevoelens van rouw en een vurig verlangen naar het leven. Zijn onderdanen onderwerpt hij aan een gruwelijk experiment: leven in het licht van de dood. Voor zijn volgelingen lijkt hij steeds krankzinniger. Maar is hij werkelijk waanzinnig, of staat hier een angstaanjagend eerlijk heerser? Die de hielenlikkers en politieke tegenvoeters tart en uitdaagt? In deze enscenering draait Caligula de camera’s om en richt ze op de mensen die hem aldoor bekijken. Als een chirurg, gewapend met videocamera’s, begint hij aan zijn ‘sectie op de ziel’. “Een fascinerende, ijzingwekkende voorstelling” (de Volkskrant ****).
Stand-up philosofy in concert, live gecomponeerde voorstelling gebaseerd op vragen van het publiek!
Laura van Dolron heeft een vorm gevonden waarbij iedereen in het publiek onderdeel is van de voorstelling. Met een doos vol vragen, door het publiek opgeschreven, geven Laura Dolron en Willem de Wolf antwoord op wat je echt wil weten, bijgestaan door muzikanten Wilko Sterke en Frank van Kasteren. Er zullen antwoorden zijn die passen bij de vragen, vragen die u niet stelt en waar zij wel het antwoord op hebben.
Het publiek ziet de spelers zoeken, worstelen en musiceren. Zo ontstaat er iedere avond een live filosofisch theaterconcert vol poëzie, denken, doen, hoop en wanhoop… En uiteindelijk is er misschien wel één antwoord dat alle vragen overstijgt!
Laura van Dolron in samenwerking met Cie. De Koe
Als zelfbenoemd stand-up philosopher zoekt Laura meer ruimte voor het magische ‘hier en nu’ van het theater. Van Dolron: ”Ik heb geleerd dat datgene wat er aan de hand is altijd belangrijker en spannender is dan wat je had bedacht. Minder voorbereiden, meer openstaan, minder bedenken, meer luisteren. Door publiek vragen te laten opschrijven, kan iedereen op een veilige manier meedoen.”
Laura, Willem, Wilco en Frank hebben zo veel mogelijk antwoorden klaar liggen: op vragen die ze denken te krijgen, vragen die ze vrezen te krijgen en/of vragen die ze hopen te krijgen in hun ‘laboratorium van antwoorden’.
In Happily Ever After fileert Alink & Plukaard op eigenzinnige en humoristische manier De Romantische Liefde. Of beter gezegd: onze misverstanden over De Romantische Liefde.
Alink & Plukaard is opgegroeid met de Romantische Liefde. De Disney-films en Titanic-momenten zijn in ons collectieve geheugen gegrift. We willen De Ware. Hem of Haar. Maar wat gebeurt er als je die gevonden hebt? Wat komt er na die verliefdheid? Wat gebeurt er als De Ware niet De Ware blijkt te zijn, en voor eeuwig toch niet zo lang duurt als gedacht.
Happily Ever After gaat over een Grote Liefde, hoe mooi die kan zijn en hoe onverdraaglijk het is als die voorbijgaat. Over hoe doodeng liefhebben is.
Alink & Plukaard laat zich inspireren door beroemde schrijvers, zo bewerkten ze in eerdere voorstellingen al teksten van onder anderen Tsjechov en Edward Albee. Daarnaast verschijnen ze los van elkaar op het toneel. Sander Plukaard was o.a. te zien in Het lijden van de jonge Werther van Toneelschuur Producties, Yara Alink speelde o.a. in Donna Donna van Orkater en werd voor haar rol genomineerd voor een Colombina
Na het succesvolle ‘DAD’ gaat Nasrdin Dchar trouwen in De Lieve Vrouw en je bent van harte uitgenodigd!
Trouwen staat op nummer zeven in de top tien meest stressvolle gebeurtenissen. Toch is trouwen precies wat Nasrdin Dchar gaat doen. Hij neemt je mee achter de schermen, in de voorbereidingen, het samenstellen van de gastenlijst, het menu en alle vragen die daarbij komen kijken. Dchar gaat op zoek naar wat een huwelijk tot een goed huwelijk maakt. Naar hoe hij zijn vrouw kan begrijpen en zichzelf begrijpelijk kan maken. Daarvoor springt hij van de ene rol in de andere. Hij zingt en danst door de avond heen. Hoe het ook gaat, het is in elk geval een avond die je nooit meer vergeet.
Nasrdin Dchar: succesvol acteur en theatermaker
Nasrdin Dchar (1978) won in 2011 een gouden Kalf voor zijn rol in de film ‘Rabat’. Hij speelde rollen in de films ‘Infiltrant’, ‘Wolf’ en ‘Süskind’, improviseert in ‘De Vloer Op’ en speelt in de series ‘Zwarte Tulp’ en ‘De 12 van Oldenheim’.
Zijn solovoorstelling ‘Oumi’ (mijn moeder), geschreven door Maria Goos, werd zeer succesvol ontvangen en ‘DAD’ trok meer dan 25.000 bezoekers naar het theater. ‘DAD’ behoorde tot de officiële juryselectie van het Theaterfestival 2017 en was er publieksfavoriet.
Kom hier dat ik u kus, de tweede roman van Griet Op de Beeck, werd binnen een week na verschijning een bestseller. Inmiddels zijn ruim 360.000 Nederlandstalige exemplaren verkocht en ontving Op de Beeck vele prijzen voor haar wondermooie en aangrijpende roman.
Na het succes van de toneelbewerking van haar debuutroman Vele hemels boven de zevende is Op de Beecks confronterende verhaal over Mona en de verhoudingen in haar familie nu voor het theater bewerkt. Kom hier dat ik u kus wordt een toneelvoorstelling vol humor, scherpte en ontroering. Een topcast met onder anderen Sophie van Winden, Kirsten Mulder, Dragan Bakema en Oda Spelbos speelt dit aangrijpende verhaal over ouders en kinderen, de zoektocht naar identiteit, het lef om eigen keuzes te durven maken en de grillen van de liefde.
Bij deze voorstelling wordt een inleiding gegeven. De inleiding start om 19.15 uur in het theatercafé. De inleiding is vrijblijvend en kosteloos bij te wonen. De inleiding wordt verzorgd door Brechtje Zwaneveld.
Brechtje Zwaneveld (Amsterdam, 1975) is in 2000 afgestudeerd als theaterdocent en in 2006 rondde zij haar studie Wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam af. Zij is theaterjournalist en zij schrijft over jeugdtheater voor Theatermaker, Theaterkrant.nl en NRC Handelsblad. Daarnaast is zij werkzaam als freelance tekstschrijver voor verschillende opdrachtgevers, onder andere het Rijksmuseum. Sinds 2007 stelt zij de voorbesprekingen bij de theaterproducties van Hummelinck Stuurman Theaterbureau samen.
Over de inhoud van de inleiding
De inleiding van kom hier dat ik u kus gaat vooral in op het maakproces: Hoe heeft bewerker Janine Brogt een theatertekst gemaakt van de roman? Welke theatrale ingrepen waren daarvoor nodig? Vervolgens gaat het over de zoektocht van regisseur en acteurs, met name over de specifieke werkwijze van Mirjam Koen, die acteurs graag betrekt in het maakproces en de manier waarop het decor meehelpt bij het vinden van een theatrale vorm. En natuurlijk over de thematiek: wat moet je overwinnen op weg naar volwassenheid?
Art is één van de meest bekende en succesvolle toneelstukken van de Franse schrijfster Yasmina Reza. De première van het van oorsprong Franse toneelstuk vond bijna 25 jaar geleden plaats in Parijs en is sindsdien verschillende keren onderscheiden, waaronder met een Laurence Olivier Award en Tony Award voor Best Play en een Olivier Award voor Best Comedy.
Art is een komedie over vriendschap en wat er gebeurt als die onder druk komt te staan. In deze hagelnieuwe uitvoering kruipen Waldemar Torenstra, Thijs Römer en Frederik Brom in de huid van de drie vrienden, die al bekvechtend over een wit schilderij hun vriendschap testen. Nu moet blijken of hun vriendschap echt is of toch slechts een illusie.
– ‘Vre-se-lijk!’- ‘Vre-se-lijk!’- ‘Hoe heb je dit in godsnaam kunnen kopen?’
Als Serge zijn nieuwste kunstaankoop aan zijn vrienden Mark en Ivan laat zien reageren zij niet zoals hij verwacht. Hij is verguld van het nieuwe kunstwerk, zij verklaren hem voor gek dat hij een fortuin heeft uitgegeven aan een compleet wit schilderij met een paar witte diagonale lijnen. De drie vrienden belanden in een verhitte discussie. Als hun argumenten steeds persoonlijker worden gebruiken ze het schilderij als excuus om elkaar eens goed de waarheid te zeggen. En zetten daarmee hun vriendschap van vijftien jaar op het spel. Als Serge zijn vrienden uiteindelijk de ultieme uitdaging voorstelt moet blijken hoe sterk hun band is.

Otto (Owen Schumacher) is eigenaar van een prachtig pand in de stad. Een echte ‘eyecatcher’. Maar niet alleen. Zijn ex-vrouw An (Hanneke Drenth) is nog altijd mede-eigenaar en woont een etage boven hem. Ruimdenkend als ze zijn moet dat toch kunnen. Maar al snel blijkt dat niet alleen het pand maar ook hun eigen relatie met behoorlijk wat achterstallig onderhoud kampt. Dat levert nogal ongemakkelijke situaties op nu ook de bovenste etage wordt verhuurd aan Pitt (Beau Schneider). Er zit niks anders op, ze besluiten eerlijk te zijn. Maar of dat nou zo’n goed idee is…
‘Laten we eerlijk zijn’ is een verfrissende samenwerking tussen cabaretiers en acteurs en tussen cabaret en toneel. Maar uiteindelijk gaat met maar om één ding: een goed verhaal. Laten we eerlijk zijn.
Het boek was een bestseller, de film een blockbuster, de musical een kaskraker en dan is er nu de mag-je-niet-missen toneelbewerking van het ultieme liefdesverhaal uit de Nederlandse literatuur: Turks Fruit. De autobiografische roman van Jan Wolkers heeft na bijna vijftig jaar nog niets aan universele kracht en ontroering ingeboet en staat nog altijd hoog genoteerd op de boekenlijst van middelbare scholieren. Paul Verhoevens verfilming, die van Monique van de Ven en Rutger Hauer op slag filmsterren van internationale allure maakte, is met 3,6 miljoen bezoekers nog steeds de best bezochte Nederlandse film ooit.
Turks Fruit vertelt het verhaal van de heftige liefde tussen een beeldhouwer en een liftster. Hun ongekend passionele relatie krijgt een dramatische wending als de jonge vrouw ernstig ziek wordt. De toneelbewerking van Sophie Kassies is een ongekuiste, sensuele én ontroerende hommage aan dit ultieme liefdesverhaal.
- Bij deze voorstelling wordt een inleiding gegeven

De Waarheid is een originele komedie van Florian Zeller. De in Parijs geboren roman- en toneelschrijver heeft het talent om zijn publiek te verbazen. Met zijn theatervoorstellingen heeft de jonge schrijver al verschillende belangrijke toneelprijzen op zijn naam gezet. Na de bejubelde voorstelling De Vader zet hij je wederom aan het denken en laat je stilstaan bij het begrip waarheid en de waarde van verborgen kennis. Een vermakelijke, verontrustende, must-see voorstelling. Als je denkt dat je weet wat er speelt, begint het pas echt…
De Waarheid trekt je mee in de liefde, lust en ontrouw van twee bevriende stellen, gespeeld door Huub Stapel, Johanna ter Steege, Nanette Edens en Ruurt De Maesschalck. Een haarscherp dilemma van knellende banden en de huwelijkse trouw. Eerlijk en oprecht zijn tegen onze partner en beste vrienden is het belangrijkste wat er is, maar wat doen we als de lust en de passie nog net iets sterker zijn?
Michel heeft een affaire met Alice, de vrouw van zijn beste vriend. Alice wordt verteerd door twijfel en schuldgevoel en wil alles opbiechten, maar Michel kan heel goed leven met grote leugens. Tijdens hun stiekeme weekend in Bordeaux komt de grote, hilarische maar ook pijnlijke confrontatie: moeten ze nu de rest van hun leven liegen tegen hun partners, kiezen ze voor elkaar of krabbelen ze terug?
Rietveld zet alles op alles om een nominatie in de wacht te slepen en zich te onttrekken aan de soep van middelmatigheid.
We worden geboren. We leven. We sterven. We glijden of vechten ons langs de hoogte- en dieptepunten. We slikken onze tegenslagen en counten onze blessings. Als we inzoomen op het persoonlijk verhaal, dan vinden we avonturen, twijfels, zwaar bevochten ontwikkelingen en een levensloop die het verfilmen waard is. Maar zoomen we uit, dan blijkt dat alles niet meer dan een grijs, niet te identificeren, vervuilend stukje overbevolking in een zee van onbeduidendheid. Er is maar één manier om je aan deze soep van middelmatigheid te onttrekken: prijzen winnen.
Waar de prijzenkast van het collectief De Warme Winkel langzaam volstroomt, staat Vincent Rietveld op persoonlijk vlak nog droog. Daar probeert hij met deze voorstelling verandering in te brengen.
De Louis d’Or is een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt voor de meest indrukwekkende mannelijke, dragende rol. De prijs wordt iedere september uitgereikt op het gala van het Nederlands Theaterfestival in de Stadsschouwburg van Amsterdam. De winnaar krijgt een gouden legpenning en wordt met een portret vereeuwigd in de galerij van de Stadsschouwburg. Het is het hoogst haalbare voor elke theater acteur.
In Vincent Rietveld gaat voor de Louis d’Or zal Rietveld alles op het spel zetten om een nominatie in wacht te slepen.
De Warme Winkel bekijkt ‘excelleren’ als oplossing voor overtolligheid
De voorstelling is onderdeel van een serie waarin De Warme Winkel mogelijke antwoorden onderzoekt op de vraag; hoe verhoud je je als individu tot de overbevolking waar je deel van uitmaakt? En hoe kan je je wapenen tegen het besef van overtolligheid? In deel 1 (2021) staat ‘moord’ op het programma, gevolgd door ‘ascese’ in deel 2 (2020). Nu echter eerst deel 3 waarin ‘excelleren’ als mogelijk antwoord wordt onderzocht.
In Utrecht, Amsterdam en daarbuiten trekt De Warme Winkel de afgelopen jaren volle zalen. Dit seizoen is het collectief ook weer eens in De Lieve Vrouw te zien!

‘Kom hier dat ik u kus’, de tweede roman van Griet Op de Beeck, werd binnen een week na verschijning een bestseller en door het De Wereld Draait Door-panel uitgeroepen tot Boek van de Maand. Inmiddels zijn er ruim 360.000 exemplaren verkocht en ontving Op de Beeck vele prijzen voor haar wondermooie en aangrijpende roman. Na het succes van de toneelbewerking van haar debuutroman ‘Vele hemels boven de zevende’ is nu Op de Beecks confronterende verhaal over Mona en de verhoudingen in haar familie voor het theater bewerkt. ‘Kom hier dat ik u kus’ wordt een toneelvoorstelling vol humor, scherpte en ontroering. Mirjam Koen regisseert een topcast met onder anderen Sophie van Winden, Kirsten Mulder, Dragan Bakema en Oda Spelbos in dit aangrijpende verhaal over ouders en kinderen, de zoektocht naar identiteit, het lef om eigen keuzes te durven maken en de grillen van de liefde.

De komedie ‘Art’ is een van de bekendste en succesvolste toneelstukken van de Franse schrijfster Yasmina Reza. In deze fonkelnieuwe uitvoering kruipen Waldemar Torenstra, Thijs Römer en Frederik Brom in de huid van drie vrienden, die al bekvechtend over een wit schilderij hun vriendschap testen. Het begint allemaal als Serge voor een idioot hoog bedrag een hypermodern doek koopt en zijn vrienden Mark en Ivan uitnodigt om het te komen bewonderen. Mark vindt het een draak van een werk, een reactie die Serge in het verkeerde keelgat schiet. Ivan probeert de boel te sussen – over smaak valt niet te twisten, toch? – maar gooit onbedoeld olie op de al verhitte discussie. Al snel wordt het schilderij een excuus om elkaar eens goed de waarheid te zeggen. Zetten ze zo hun vriendschap op het spel? De première vond bijna 25 jaar geleden plaats in Parijs en sindsdien is het stuk verschillende keren onderscheiden, onder meer met een Laurence Olivier Award en Tony Award voor Best Play en een Olivier Award voor Best Comedy.
Nederlands bekendste filosoof op toneel voor iedereen die af en toe eens nadenkt!
‘Niets menselijks is mij vreemd’. HZT brengt Nederlands bekendste filosoof op toneel. Brandend actueel met zijn bevlogen en rationeel onderbouwde boodschap van vrede, vrijheid en openheid. Een man van vlees en bloed, heen en weer geslingerd tussen eenzaamheid, vrijheid, strijd en verzet. Hij toont dat er géén kloof kan zijn tussen overtuiging en het eigen leven, tussen denken en praktische wijsheid, tussen idealen en politiek realisme. Een voorstelling voor jonge idealisten, oude krokodillen en iedereen die af en toe eens nadenkt.
De pers over het eerdere deel ‘Marx’: “Het scherpste politieke theater dat ik in tijden heb gezien. Confronterend en prikkelend. We gingen aangevuurd en gloedvol naar buiten.”
Socrates en Marx gingen voor in deze filosofenreeks van Het Zuidelijk Toneel
‘Spinoza’ is, na ‘Socrates’ en ‘Marx’, nummer drie van HZT’s aansprekende, humorvolle en onderhoudende filosofenreeks. Ze wekken filosofen tot leven en kijken terug op hun leven, werk en de erfenis. Leer en geniet van het vakmanschap van bedenker en regisseur Stefaan Van Brabandt. De tekst is geschreven door Spinozakenner Tinneke Beeckman en gespeeld door ervaren rot Han Kerckhoffs.

DE VERLEIDERS brengen vlijmscherpe theaterstukken over de moraal aan de top van het bedrijfsleven. Dit keer richten zij hun pijlen op de handelaren in big data: de Facebooks, Apples, Googles en Übers van deze wereld. Ze hebben een ongekende macht, voelen zich boven elke wet verheven en weten alles van ons. Maar wat houden zij voor ons verborgen?
Stelt u een wereld voor waar al het nieuws dat u ziet wordt bepaald door uw salaris, uw adres en wie uw vrienden zijn. Stelt u een wereld voor waarin u nooit in aanraking komt met nieuwe ideeën. Het schrikbeeld van Orwells ‘1984’ is anno nu de verontrustende realiteit. Zonder dat we er erg in hebben. Zonder dat we het erg vinden! DE VERLEIDERS tonen aan dat iedereen geheimen heeft die niet onthuld mogen worden, of waarvan u niet eens weet dat u ze hebt. Lees voor het bezoek aan ‘#niksteverbergen’ de voorwaarden en klik dan op accepteer.
“Je bent herboren, nu kan het feesten beginnen. Niet dus.”
Fahd is terug! Op het kruispunt van zijn bestaan. Het leven ligt aan zijn voeten, fysiek voelde hij zich nooit beter en als hij wil kan hij elke avond de meest wilde feesten bezoeken. Toch knaagt er iets. Een taaie familiekwaal dreigt de kop op te steken, oude angsten keren terug. Hoe ga je om met totale vrijheid? Waar liggen grenzen als alles grenzeloos is? En hoe leef je met een tijdbom in je lijf?
Theatermaker en acteur Fahd Larhzaoui brak in 2014 door met zijn solo ‘Schijn’, over een man die een dubbelleven leidt. ‘Schijn’ speelde voor bomvolle zalen in Nederland, Curaçao en Suriname. In ‘Shirt uit Fahd!’ bekijkt Fahd zijn lot weer even eerlijk, humoristisch en scherp en met zijn kenmerkende fysieke en gepassioneerde speelstijl. Waar ‘Schijn’ een coming of age was, waarin hij zich ontworstelde aan zijn wortels, is ‘Shirt uit Fahd!’ een facing the facts waarin diezelfde wortels hem dreigen te verstikken.
Piet Menu van Het Zuidelijk Toneel over Fahd Larhzaoui:
“Door een ontmoeting met de ander leer je jezelf kennen, dat is het motto van Het Zuidelijk Toneel. Shirt Uit Fahd! is zo’n indringende ontmoeting. Omdat in Fahd’s Marokkaanse roots en in de periode na Schijn, een universele, moderne en herkenbare worsteling zit met vrijheid en de nood aan roes, rust en rebellie.”
Een feestelijke voorstelling met nepwimpers, muziek en prachtige Shakespeare taal. Met Roeland Fernhout als (je leest het goed) feeks Katherina en Astrid van Eck als Petruchio.
Regietalent Nina Spijkers gaf al eerder een succesvolle draai aan toneelklassiekers. Haar ‘Ivanov’ kreeg ★★★★ van de Volkskrant. Dit keer zet ze haar tanden in Shakespeare’s ‘Het temmen van de feeks’. Mannen spelen alle vrouwenrollen en vrouwen alle mannenrollen. Een feestelijke voorstelling met nepwimpers, muziek en de prachtige taal van Shakespeare. Met in de hoofdrollen Roeland Fernhout als feeks Katherina en Astrid van Eck als Petruchio.
Katherina is een vrouw met wie niemand wil trouwen. Haar zusje Bianca, in alles haar tegenbeeld, is veel geliefder. Bianca mag van hun vader pas trouwen als ook Katherina aan de man is gebracht. Hoewel dit een helse opdracht lijkt, gaat de rijke Petruchio de uitdaging aan om deze feeks te temmen. Maar wie temt nu eigenlijk wie?
Nina Spijkers over ‘Het temmen van de feeks’
“De afgelopen twee jaar heb ik persoonlijk als een enorme zoektocht ervaren naar mijn stem als theatermaker en als vrouw. Ik heb mij hiervoor vaak schuldig gemaakt aan het wegzetten van feminisme als iets schreeuwerigs en ‘lekker mannen haten’. Inmiddels zijn er fantastische nieuwe stemmen in de discussie. Het gaat nu over gelijkheid en kracht en niet over het onoverbrugbare verschil tussen mannen en vrouwen en de vrouw als slachtoffer hiervan. Aan de andere kan bewijst de #metoo beweging dat we er nog lang niet zijn. In deze voorstelling onderzoek ik, samen met een club geweldige acteurs, de verschillen en overeenkomsten in man-vrouw verhoudingen nu en in de tijd van Shakespeare. Met dubbelrollen, nepwimpers, prachtige taal, muziek en show formuleren we ons antwoord op Shakespeares stuk.”

Het boek was een bestseller, de film een blockbuster, de musical een kaskraker en dan is er nu de mag-u-niet-missen toneelbewerking van het ultieme liefdesverhaal uit de Nederlandse literatuur: ‘Turks Fruit’. De autobiografische roman van Jan Wolkers heeft na bijna vijftig jaar nog niets aan universele kracht en ontroering ingeboet en staat nog altijd hoog genoteerd op de boekenlijst van middelbare scholieren. Paul Verhoevens verfilming, die van Monique van de Ven en Rutger Hauer op slag filmsterren van internationale allure maakte, is met 3,6 miljoen bezoekers nog steeds de best bezochte Nederlandse film ooit.
‘Turks Fruit’ vertelt van de heftige liefde tussen een beeldhouwer en een liftster. Hun ongekend passionele relatie krijgt een dramatische wending als de jonge vrouw ernstig ziek wordt. De toneelbewerking van Sophie Kassies is een ongekuiste, sensuele én ontroerende hommage aan dit liefdesverhaal zonder weerga.
“Alles treft doel: in volle overtuiging richting ondergang.” De beste voorstelling van seizoen 2012-2013 terug in het theater.
‘Wie is er bang voor Virginia Woolf’ is terug. Dood Paard speelt de legendarische tekst integraal in een sobere enscenering. Nachtelijke gasten worden meegesleurd in een confrontatie tussen het echtpaar Martha en George, die in een totale oorlog overgaat.
George: “Ja, laten we er nog maar eentje nemen voordat we naar bed gaan.”
Martha: “Naar bed gaan? Waar heb je het over? En de gasten dan?”
George: “De wat?”
Martha: “De gasten. GASTEN.”
George: “GASTEN!”
Martha: “Ja, gasten… mensen. We krijgen gasten.”
George: “Wanneer?”
Martha: “Nu!”
‘Single Camping’ is een zoetzure muzikale komedie over vijf kersverse singles op een camping, gerund door een fanatieke therapeute en een genderneutrale animatieclown.
Wat als u net gescheiden bent en u zit de halve zomer in u eentje opgescheept met de kinderen? Of wat als u ze juist tegen uw zin een halve zomer moet missen? Wat als u kampt met een minderwaardigheidscomplex én een verwaarloosd libido? Of een bedroevend lege bankrekening en de schurft aan kamperen hebt, maar er toch even uit moet? Dan biedt deze camping met een uniek ‘Happy Singles-concept’ uitkomst.
Vijf van de allerbeste komedieacteurs van Nederland brengen dé kampeerkomedie van 2019. Voor iedereen die single is, dat ooit was, het graag zou willen zijn of juist nooit hoopt te worden. Voor alle kampeerders en krampeerders. Afijn, voor iedereen dus. Want flirten met een wc-rol onder de arm, slapen op een mierenhoop, stiekeme hunkering bij het kampvuur en te intense sociale controle: het was zelden zo hilarisch.
www.bostheaterproducties.nl