“Group Fiftyfive” speelt een gevarieerd concert en u zit er in deze intieme kerk met uw neus en oren bovenop!
Jaap Zwart: orgel/piano
Mary Douma: fagot
Meja de Gelder: saxofoon
Edith van Hoogdalem: hobo.
Programma:
1. Partita over Jesu meine Freude G. Walther
2. Adagio uit Sonate in e Geminiani
3. Triosonate in g Vivaldi
-Allegro
-Largo
-Allegro
4. Christ lag in Todesbanden, BWV 625 S. Bach
5. Allein Gott in de Höh sei Ehr, BWV 711 S. Bach
6. Sei Lob und Preis mit Ehren, BWV 167 S. Bach
7. How beautiful are the feet (uit Messiah) F. Händel
8. Sonate III S. Bach
– Largo
– Vivace
9. Oblivion Piazzolla
Openlucht Opera met projectkoor, solisten en begeleidingsorkest.
artistiek leider en dirigent: Roy Voogd
regisseur: Petra Andriessen
Merlijn – Henri Kalb, acteur/verteller
Arthur – Frans Fiselier, bariton
Guinevere – Ingrid Stijsiger, mezzosopraan
Lancelot – Jeroen Bik, tenor
Het volk – GO! Opera Projectkoor Zuidwest Friesland en Amersfoort, m.m.v. Les Rigolaux
GO! Begeleidingsorkest – orkestleider: Vaughan Schlepp
Duizend jaar na dato vertelt Merlijn eindelijk het ware verhaal achter Koning Arthur. Niets minder dan Engelse Koninkrijk vormt de inzet in het zwarte schaakspel dat hij gedwongen was te spelen met Morgana, de jaloerse heks en halfzuster van Arthur.
Merlijn speelt het schaakspel van de liefde, maar Koning Arthur heeft het moeilijk. Hij valt op mannen, maar dat is voor een koning erg onhandig. Natuurlijk kan hij op zijn kasteel doen en laten wat hij wil. Zolang hij buiten de muren de façade maar in tact laat, is er niets aan de hand.
Zijn beperkte bewegingsvrijheid frustreert Arthur echter. Iedereen om hem heen kan gaan en staan waar hij wil. Guinevere, die Arthur tot zijn koningin maakte omdat een koning nu eenmaal voor nageslacht moet zorgen, geniet volop van haar onbelemmerde bewegingsvrijheid, maar de verantwoordelijkheid om voor de troonsopvolger te zorgen drukt zwaar op haar schouders.
Maar Arthur, de koning nota bene, moet bij iedere stap die hij zet op zijn tellen passen. De troonopvolger laat op zich wachten en het volk wordt onrustig. Dan maakt Lancelot als ridder te paard een opmerkelijke sprong…
Theater open: 14.00 uur
Rien Donkersloot werd in 1985 geboren te Rotterdam. Zijn eerste orgellessen kreeg hij van Arie van den Berg uit Barendrecht. Vervolgens studeerde hij bij Arjen Leistra. Rien Donkersloot behaalde als amateur reeds 1e , 2e en 3e prijzen op orgelconcoursen.
Hij studeerde orgel aan het Rotterdams Conservatorium. In juni van 2006 behaalde hij het diploma 1e fase cum laude, hoofdvakdocent was Bas de Vroome. Tevens behaalde hij het diploma kerkmuziek Hij studeerde voor het diploma 2e fase bij Ben van Oosten en Bas de Vroome. In juni 2008 sloot hij deze studie cum laude af. Hij volgde orgelcursussen bij Michel Chapuis, Andres Cea Galan, Harald Vogel, Olivier Latry, Zsigmond Szathmary en Thomas Trotter.
In 2003 won hij de 3e prijs op het orgelconcours voor orgelstudenten in Brielle. In 2004 won hij het orgelconcours te Leiden voor conservatorium studenten in de categorie romantiek/20e/21e eeuw. In september van 2005 won hij de 1e prijs op het orgelconcours voor orgelstudenten in Brielle.
Rien is organist van de St. Joriskerk in Amersfoort en van de Laurentiuskerk in Mijnsheerenland. Verder heeft hij een uitgebreide lespraktijk en is hij actief als (koor)begeleider. Van zijn spel verschenen vier cd’s, die in de pers zeer positief werden ontvangen.
Programma:
Verzoekprogramma, u krijgt de avond van het concert het programma uitgereikt.

Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek.
Wanneer Daisy Werthan, een 72-jarige Joodse weduwe uit Atlanta, haar auto total loss rijdt, besluit haar zoon Boolie dat ze nu te oud is om zelf te rijden. Hij huurt Hoke Coleburn in als haar chauffeur. Tot afgrijzen van zijn moeder die helemaal niet zit te wachten op iemand die niet alleen van geloof en afkomst anders is, maar ook van huidskleur. Haar zoon houdt echter voet bij stuk met als gevolg dat Miss Daisy en Hoke op elkaar zijn aangewezen. In de beschutte vier vierkante meter van de auto worden hun verschillen geleidelijk minder voelbaar en ontstaat er tussen de koppige dame en haar chauffeur een bijzondere vriendschap. Wat ze delen blijkt uiteindelijk belangrijker te zijn dan huidskleur of achtergrond.
Driving Miss Daisy is het hartverwarmende verhaal van een bijzondere vriendschap tussen de oudere weduwe Miss Daisy en haar chauffeur. In de Zuidelijke Staten van Amerika, die in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw geteisterd werden door rassenrellen en de strijd om gelijke rechten, proberen Miss Daisy en Hoke een weg te vinden tussen vooroordelen, racisme en ouder worden.
In de hoofdrollen: Anne Wil Blankers, de grande dame van het Nederlandse toneel, als Miss Daisy, Edwin Jonker als haar chauffeur en Iwan Walhain in de rol van Boolie Werthan. Dit iconische toneelstuk over trots, veranderende tijden en de transformerende kracht van vriendschap wordt voor het eerst in Nederland opgevoerd. In 1988 won Driving Miss Daisy de Pulitzer Price voor Beste Drama. Het werd in 1989 verfilmd en won maar liefst drie Oscars: Beste Film, Beste Actrice en Beste Bewerkte Scenario.

Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek.

Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek.
Jubileumconcert Groot Veluws Koor o.l.v. Evert van de Kamp (50 jaar dirigent).
Op 11 jarige leeftijd begeleidde Evert van de Kamp het kinderkoor “De Anemoontjes” te Zwartebroek op het harmonium bij de repetities en uitvoeringen en leerde veel van hun dirigent Klaas Koops uit Spakenburg hoe er gezongen moest worden, niets vermoedend dat hij op 11 januari 1968 zelf het kinderkoor zou gaan dirigeren. Onder zijn leiding groeide het kinderkoor De Anemoontjes tot 80 leden en volgden vele uitvoeringen op de Veluwe. Een jaar later dirigeerde Evert zijn eerste Gemengde Koor en was hij geliefd bij vele koren op de Veluwe waaruit later “Het Groot Veluws Koor” is onstaan.
Tal van concerten, radio- en tv opnamen volgden elkaar op. In de pers werd hij “De Veluwse dirigent genoemd wat niet verwonderlijk was, want in de drukste tijd dirigeerde hij 17 koren per week en zo werd zijn hobby zijn beroep.
Groot Gemengd Koor, bestaande uit:
Chr. Gem. Zangv. “Soli Deo Gloria” – Bunschoten
Zangvereniging ” Ichthuskoor ” – Kruiningen
Oud leden van “Het Groot Veluws Koor” – Veluwe Groot Mannenkoor:
Christelijk Mannenensemble – Krabbendijke
Chr. Geref. Mannenensemble SDG – Bunschoten
Ichthus Mannenensemble – Kruiningen
Dirigent: Evert van de Kamp
Organist: Evert van de Veen
Harpiste: Arrianne Schipper
September Me is het jaarlijkse kamermuziekfestival in Amersfoort. Met een frisse en eigentijdse blik stelt Ragazze Quartet, artistiek leider van het festival ieder jaar een wonderbaarlijk en kleurrijk festivalprogramma samen.
Met veel aandacht voor upcoming artists die op het punt staan (internationaal) door te breken én muzikanten die de grenzen opzoeken en vanuit klassieke muziek verbindingen leggen met theater, film en andere kunstdisciplines. Flint in Amersfoort is bruisend festivalhart met heerlijke hapjes, drankjes en bijzondere randprogrammering.
Deze vrijdag:
Openingsconcert: Ragazze Quartet en Quatuor Voce (20.00 – 22.15)
Ieder jaar opent Ragazze Quartet kamermuziekfestival September Me met een double bill strijkkwartetconcert. Dit jaar met het gerenommeerde Franse strijkkwartet Quatuor Voce. Een avond als een Russische winter, met muziek van Shostakovich, Tchaikovsky en Gubaidulina.
Ragazze Quartet speelt klassieke en moderne strijkkwartetten: bevlogen en op het hoogste niveau. Met spraakmakende programma’s heeft het kwartet zich ontwikkeld tot een van de meest frisse en toonaangevende stemmen in de klassieke muziek.
Sleepless in September: Nachtconcert (23.00 – 07.00)
In een omgetoverde concertzaal waarin de grens tussen waken en slapen vervaagt, wordt je op bedden uitgenodigd je over te geven aan de muziek. Ragazze speelt het langst durende strijkkwartet ter wereld van Morton Feldman en de videomakers van het Blauwe Uur toveren de zaal om tot een wondere onderwaterwereld, waarin de onsterfelijke kwal Territopsis Nutricula rondzweeft.
Tijdens dit nachtelijke concert ontvouwen fijnzinnige klanken zich als een wondere wereld om het publiek heen. Het magische Tweede Strijkkwartet van Morton Feldman, één van de componisten van de New York School waartoe ook John Cage behoorde, kan maar liefst zes uur duren.
De ticketverkoop voor September Me verloopt via het kassasysteem van Flint. Voor telefonische vragen kunt u ook contact opnemen met het Bespreekbureau van Flint via 033 – 4229 229 of per mail via kassa@flint.nl.
Ooit waren de twee zussen een alom geprezen klassiek muzikaal duo op cello en viool. Overal ter wereld speelden zij voor bomvolle zalen. Geld was geen onderwerp, zij leefden in luxe en weelde en hadden vele aanbidders. Nu zijn zij oud. De roem is vervlogen. Het geld is op.
In hun klein geworden wereld vinden de zussen humor en troost bij elkaar, terwijl zij hun aftakeling proberen te verbloemen. Samen dromen zij van hun hoogtijdagen, halen herinneringen op en wordt de aftakeling in alle toonaarden ontkent. Maar met een haperend geheugen en trillende spieren is dit makkelijker gezegd dan gedaan.
De jonge theatermakers van Via Berlin verplaatsen zich met de voorstelling in een veel oudere generatie, een groep die in onze maatschappij in vergetelheid is geraakt. OOIT is een poëtisch muzikaal duet over verval, het verliezen van contact en het verdwalen in eenzaamheid.
September Me is een jaarlijks festival met eigentijdse kamermuziek in Amersfoort. In het kleurrijke programma is veel aandacht voor upcoming artists die op het punt staan (internationaal) door te breken én muzikanten die de grenzen opzoeken en vanuit klassieke muziek verbindingen leggen met theater, film en andere kunstdisciplines.
September Me is het jaarlijkse kamermuziekfestival in Amersfoort. Met een frisse en eigentijdse blik stelt Ragazze Quartet, artistiek leider van het festival ieder jaar een wonderbaarlijk en kleurrijk festivalprogramma samen.
Met veel aandacht voor upcoming artists die op het punt staan (internationaal) door te breken én muzikanten die de grenzen opzoeken en vanuit klassieke muziek verbindingen leggen met theater, film en andere kunstdisciplines. Flint in Amersfoort is bruisend festivalhart met heerlijke hapjes, drankjes en bijzondere randprogrammering.
Op het programma deze zaterdag:
Ooit – Via Berlijn (De Lieve Vrouw)
Workshop Gregoriaanse zang (Flint Afas zaal)
In Mysterium – Wishful Singing (Flint Afas zaal)
Hemels Dinerconcert (Filnt Afas zaal)
World Domination – Tin Men & The Telephone (Flint Rabobank Theaterzaal)
I will carry you over hard times (Flint Zaal 1)
De stoel van de laatste jaren (Flint Foyer)
Kisten uit Ghana (Flint Foyer)
Die with me – App & Installatie (Flint Foyer)
DJ Marcel Barlag (Flint Foyer)
De ticketverkoop voor September Me verloopt via het kassasysteem van Flint. Voor telefonische vragen kunt u ook contact opnemen met het Bespreekbureau van Flint via 033 – 4229 229 of per mail via kassa@flint.nl.
Met het Mannenkoor IJsselmuiden o.l.v. Freddy Veldkamp en het Jongerenkoor Jigdaljahu o.l.v. Bert Noteboom.
Marco den Toom & Harry Hamer – orgel.
Lennart Morée – vleugel.
Mannenkoor IJsselmuiden
Op 11 april 1968 kwamen dhr. J. Jongerden en enkele gemeenteleden van de Nederlandse Hervormde kerk bij elkaar om te zingen. Deze 36 mannen zorgden voor het ontstaan van het Hervormd Mannenkoor IJsselmuiden / Grafhorst. De eerste zeven jaren van het koor kwamen zij bijeen onder de leiding van dirigent H. Heldoorn. Na hem nam C. Schulting het dirigeerstokje over. Op zijn beurt gaf hij het stokje door aan J. Plender. Hij mocht het koor bijna 18 jaar lang dirigeren. Sinds 1 oktober 1998 heeft dhr F. Veldkamp het stokje overgenomen en zingt het koor nu onder zijn bekwame leiding. Het koor is door de jaren heen aardig gegroeid. Ook veel jongeren hebben het mannenkoor weten te vinden. Het koor telt nu +/- 120 zangers.
Jongerenkoor Jigdaljahu
Jongerenkoor Jigdaljahu is opgericht in november 1999. Dirigent van het koor is Bert Noteboom. Tussen 1999 tot 2013 heeft Jigdaljahu onder de bezielende leiding gestaan van Willem Arie den Hertog. Van 2013 tot 2014 heeft het koor onder de kundige leiding gestaan van Jeroen Bal. De doelstelling van het koor is om met elkaar psalmen, geestelijke liederen, en klassieke werken in zowel het Nederlands als andere talen te zingen, die in overeenstemming zijn met de grondslag van het koor. Een bijkomend doel is evangeliserend bezig te zijn en/of gelden op te halen voor goede doelen. Al jaren ligt het ledenaantal op circa 120 jongeren in de leeftijd van 14 tot en met 30 jaar. De betekenis van Jigdaljahu is Groot is de Heere. Dit willen we als koor ook uitdragen.
Theatraal concert met bijzondere composities gebaseerd op de geluiden van de meervoudig gehandicapte zoon Jim en de stem van klassiek geschoolde sopraan Andrea van Beek.
‘Duets with Jim’ is het resultaat van een uniek proces. Klassiek geschoolde sopraan Andrea van Beek is moeder van een gehandicapt kind. Ze weet de geluiden van haar zoon behalve op hun communicatieve ook op hun muzikale kwaliteiten waarderen en wil met deze geluiden werken; gebruiken in haar werk, er muziek mee maken.
“Mijn zoon Jim was ernstig meervoudig gehandicapt. Hij kon niet lopen en hij kon niet praten, maar hij maakte fantastische geluiden. Ik vond zijn geluiden zo muzikaal, dat ik ze ben gaan opnemen. Ik kreeg het idee om componisten te vragen een duet te schrijven voor Jim (op tape) en mij.”
Elke compositie belicht een ander aspect van hun leven samen en is in een andere muzikale stijl. Samen met basklarinettist Gareth Davis en Jim (op tape) zingt Van Beek over haar strijd met de werkelijkheid en over het vinden van schoonheid.
September Me is het jaarlijkse kamermuziekfestival in Amersfoort. Met een frisse en eigentijdse blik stelt Ragazze Quartet, artistiek leider van het festival ieder jaar een wonderbaarlijk en kleurrijk festivalprogramma samen.
Met veel aandacht voor upcoming artists die op het punt staan (internationaal) door te breken én muzikanten die de grenzen opzoeken en vanuit klassieke muziek verbindingen leggen met theater, film en andere kunstdisciplines. Flint in Amersfoort is bruisend festivalhart met heerlijke hapjes, drankjes en bijzondere randprogrammering.
Op het programma deze zondag:
Duets with Jim – Andrea van Beek ism Newton (De Lieve Vrouw)
Grijze Haren, Nieuwe Snaren (Flint Afas zaal)
Winterreise – Martijn Cornet & Ragazze Quartet (Flint Afas zaal)
Día de los muertos – Familiefeest (Flint Rabobank Theaterzaal)
De stoel van de laatste jaren (Flint Foyer)
Kisten uit Ghana (Flint Foyer)
Die with me – App & Installatie (Flint Foyer)
De ticketverkoop voor September Me verloopt via het kassasysteem van Flint. Voor telefonische vragen kunt u ook contact opnemen met het Bespreekbureau van Flint via 033 – 4229 229 of per mail via kassa@flint.nl.
Tijdens het slotconcert van het Paltz Kamermuziekfestival speelden altvioliste Iteke Wijbenga en klarinettiste Marieke Vos het dubbelconcert van M. Bruch samen met het Intercontinental Ensemble.
Op 23 september om 15:00 uur openen zij de kamermuziekserie opnieuw met M. Bruch met deze keer op het programma de ‘Acht Stücke’ met pianist Daniël van der Hoeven.
Violiste Iteke Wijbenga is bekend als altvioliste van het Residentie Orkest.
Klarinettiste Marieke Vos is klarinettiste van Kamermuziek Ensemble Nederland en artistiekleider van de Kamermuziekconcerten en het Kamermuziekfestival in het Herman van Veen Arts Center.
Daniël van der Hoeven is solo en kamermuziek pianist en tevens docent aan het conservatorium van Den Haag.
Klarinet – Marieke Vos
Altviool – Iteke Wijbenga
Piano – Daniël van der Hoeven
Tijdens de maandelijkse kamermuziekserie spelen ensembles variërend van jong talent tot professionele ensembles.
Naast de maandelijkse kamermuziekserie is er het Paltz Kamermuziekfestival, een weekend gevuld met kamermuziekconcerten en masterclasses. De eerste editie vond plaats in mei 2017, de tweede editie in juni 2018.
Artistiek Leider: Marieke Vos
Wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Soest en Rabobank Cultuurfonds.
Jan Jansen (1946) is een Nederlands organist. Van 1987 tot medio 2011 was hij de organist van de Dom van Utrecht. Bij zijn afscheid op 14 mei 2011 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
Jan Jansen studeerde orgel bij Cor Kee, piano bij Gérard van Blerk en klavecimbel bij Leni van der Lee aan het Utrechts Conservatorium, waar hij als theoriedocent actief was. In 1966 won hij de Koraal-prijs op het Nationaal Orgel Improvisatie Concours in Bolsward. In 1970 kreeg hij de hoogste Nederlandse onderscheiding voor orgelspel, de Prix d’Excellence.
Programma orgelconcert Jan Jansen:
* D Buxtehude 1637-1707
Preludium en Fuga in fis-Moll
* JS Bach 1685-1750
“Herr Jesu Christ, dich zu uns wend’ “ BWV 709
Toccata D-Dur BWV 912
*WA Mozart 1756-1791
Sonate in C-Dur KV 309
allegro con spirito, andante un poco adagio, allegretto grazioso
* F Liszt 1811-1886
Preludium en Fuga over BACH
*C Kee 1900-1997
“Merck toch hoe sterck” con variazione

Pianiste Helena Basilova vertelt tijdens dit concert verhalen en sprookjes uit Rusland met o.a. werken van Rachmaninov, Medtner en werk van haar eigen vader Alexander Basilov (1946-2007). De pianiste ontving beurzen van de NYU, Huygens Beurs, Prins Bernhard Cultuurfonds, het NFPK en heeft een Steinway-vleugel uit de collectie van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds in bruikleen. Sinds 2016 is Basilova hoofdvakdocent piano klassiek aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle. Ze heeft verschillende cd’s uitgebracht.

Bestemd voor iedereen die er van droomt voor publiek op te treden in een echt theater!. Velen hebben deze stap al eens gemaakt naar het Open Podium in Theater De Tuin. Schuilt er in jou een zanger, cabaretier, acteur, danser o.i.d., grijp je kans en geef je op via openpodium@detuininleusden.nl
Dit wordt jouw kans op weg naar applaus en eeuwige roem. Je kunt er je eigen ‘première’ beleven, daarbij aangemoedigd door een enthousiaste zaal.
Het Open Podium is bij Theater De Tuin een begrip geworden. Geweldige avonden, waarbij een keur aan amateurs en/of professionele artiesten, in 15 minuten durende optredens het publiek lieten zien wat zij in huis hebben.
Zes optredens per avond. Van stand-up comedians, rappers en cabaretiers tot pianisten tot zangers en zangeressen. Het is elke keer weer een verrassing wat de avond gaat bieden. Wil je het wel eens een keer doen, geef je dan direct op. De theateropstelling is intiem, tafeltjes met stoelen, je kunt je drankje lekker bij je houden tijdens de voorstelling.
Een soort huiskamergevoel waar de hapjes rondgaan. Voor deelnemers geldt: stap over je eigen schaduw heen en ga op dat podium staan. Voor bezoekers geldt: laat je verrassen door onbekend, maar verrassend talent tijdens een gratis avondje uit in het theater.
De avond wordt georganiseerd en aan elkaar gepraat door Lotte Gommers.
Deelname en bezoek gratis. Deelname aanmelden via openpodium@detuininleusden.nl

Al jaren is het televisieprogramma ‘De Vloer Op’ een hit. Actuele maatschappelijke en relationele dilemma’s, vaak aangedragen door trouwe fans, worden in een improvisatieopdracht gegoten door regisseur Peter de Baan. De acteurs werken vervolgens met elkaar de scènes uit. Hun improvisaties leiden vaak tot verrassende miniatuurtjes, de ene keer uitermate grappig, ontroerend of herkenbaar, de andere keer confronterend of tot nadenken stemmend.
Ook de theaterversie wordt geleid door De Baan. Naast zijn gebruikelijke inbreng, gaat hij in op het vak van acteur. Wat bezielt mensen om dit beroep te kiezen? Hoe onthouden acteurs die lappen tekst? Waarom wordt er zoveel vreemdgegaan onder acteurs? ‘De Vloer Op’ in het theater is dus niet alleen kijken naar de boeiende, spontane creaties van een aantal topacteurs – bekend van film, tv en/of theater – maar ook een vermakelijk kijkje in de keuken.
Dit bijzondere, komische toneelstuk dat door Jon van Eerd speciaal bewerkt werd voor de twee topactrices Liz Snoijink en Raymonde de Kuyper biedt een fenomenaal staaltje comedy-acteren. Het stuk werd door Peter Shaffer (o.a. ‘Amadeus’) geschreven voor Maggie Smith (o.a. bekend als de excentrieke dame in ‘Downton Abbey’ en van ‘Harry Potter’). De spannende samenstelling van acteurs in combinatie met de unieke regie van Jon van Eerd maakt deze uitdagende komedie met haar puntige teksten, onverwachte wendingen en dolkomische situaties, een voorstelling die u niet mag missen.
Snoijink speelt een tourgids van een oersaai landhuis. Zij wordt echter op staande voet ontslagen omdat zij met haar ongebreidelde fantasie de details van de rondleiding wat spannender maakt door de feiten flink te kleuren. Haar chef (De Kuyper) krijgt echter wroeging en besluit bij haar langs te gaan om hulp te bieden. De wonderlijke en potsierlijke vriendschap die hieruit ontstaat is een vrijbrief voor fantastische dialogen, fascinerende humor en een onbetaalbare climax.
Verder met onder andere Arie Cupé en Liza Zeijderveld.
Met ‘Het Debuut’ ontdek je aanstormend theatertalent van de toekomst. Dit jaar niet drie voorstellingen, maar één. Maar wel een met 15 regisseurs en een duur van 110 minuten.
Regisseur André en acteur Wally hebben afgesproken in een sjiek restaurant. Een alledaagse situatie waarin Wally luistert naar André’s tot de verbeelding sprekende ervaringen en gedachten. Ze kijken kritisch naar wat het leven zou kunnen betekenen en geven verschillende visies op wat theater volgens hen is, was en kan zijn.
Op reflecterende wijze doen Tarik Moree (1996) en Tim Olivier Somer (1993) (beiden afgestudeerd aan de Toneelacademie Maastricht) een poging een afspiegeling van het huidige theaterlandschap te creëren. Het stuk is opgedeeld in verschillende scènes en aan iedere scène werken zij met een andere, in totaal 15 regisseurs. Op deze manier bundelen zij met hun voorstelling uiteenlopende visies van diverse Nederlandse theatermakers, regisseurs en collectieven.
“My dinner with… is een dialoog waarin twee mensen zoeken naar hoe vorm te geven aan het leven en hoe theater te maken. Eenzelfde zoektocht die wij als jonge makers doormaken. Soms willen we leven voor de kunst en soms willen we er zonder poespas gewoon even zijn.”
De tekst is gebaseerd op de Vlaamse theaterbewerking van Damiaan De Schrijver (tgSTAN) en Peter Van den Eede (De KOE) naar de Amerkaanse film ‘My Dinner with Andre’ (1981) geschreven en gespeeld door André Gregory en Wallace Shawn.
Het Debuut van Rudolphi Producties, van onschatbare waarde voor beginnend talent’
Rudolphi Producties biedt met Het Debuut jonge theatermakers de kans zich voor het eerst in het professionele theaterveld te tonen, kennis te maken met de Nederlandse theaters en hun publiek. Het is al voor veel beginnend theatermakers van onschatbare waarde gebleken. Ieder jaar selecteert Rudolphi Producties de meest aansprekende korte voorstellingen voor je tijdens het ITs Festival (International Theatre School Festival). In een avontuurlijke avond nemen de makers je mee in hun belevingswereld. Gewoonlijk bestaat Het Debuut uit drie korte voorstellingen, dit jaar is gekozen voor één pakkende voorstelling. Ook dit jaar reist een gastheer mee die de avond voor je inleidt en je na afloop met de makers laat kennismaken.
Het thema van het concert door Vrouwenkoor TDK EigenWijs is “De Vier Elementen”. Ze zullen liederen zingen met de thema’s Aarde, Lucht, Water en Vuur. Er zullen werken ten gehore gebracht worden van onder andere Brahms, Debussy en Fauré, maar ook van hedendaagse componisten als Ešenvalds en Whitacre.
Van Ešenvalds zingen wij onder andere Stars, dat geschreven is voor vrouwenkoor en gestemde glazen. Het geluid van deze glazen vormt de ijle achtergrond voor een prachtige tekst van Sara Teasdale. In contrast hiermee staat het aardse The Earth is my Mother van Lorenz Maierhofer; een opzwepende oproep tot verbroedering in de strijd voor behoud van de aarde. Het prachtige wiegeliedje The Seal Lullaby van Eric Whitacre op tekst van Rudyard Kipling staat voor het element water, evenals als The Sea Witch, een stuk over de meedogenloze vrouwelijke piraat Anne Bonny. In de Windsong van Dan Forrest laat de ruisende en soms zelfs stormachtige wind de windcarillons tingelen: “Wind was all I heard….”
TDK EigenWijs is een Amersfoorts vrouwenkoor met 28 leden. Het repertoire bevat stukken uit diverse stijlperioden en is afwisselend zowel klassiek als modern. De eigen klank van een vrouwenkoor is leidraad bij de muziekkeuze die vaak speciaal voor vrouwenkoren geschreven is. Sinds maart 2013 staat het koor onder leiding van José Lieshout. Minstens een keer per jaar geeft TDK EigenWijs een concert met professionele musici.
Koorconcert over ‘Geloof, Hoop en Liefde’.
Medewerkenden:
Grootkoor Jubilate Deo olv Marco den Toom
Chr. Kamper Mannenkoor ‘Door Eendracht Verbonden’ (DEV) uit Kampen olv Gerwin van der Plaats
Harm Hoeve, orgel
Johan Bredewout, vleugel
Jaap Klootwijk, percussie

Het strijkkwintet in C majeur van Franz Schubert behoort tot één van de topwerken in de kamermuziek literatuur. Het groots opgezette werk werd twee maanden voor zijn dood voltooid en is een prachtige zwanenzang van zijn liefde voor kamermuziek, vol emotie en een haast profetische klankwereld. Anoek Brokaar brengt deze muziek samen met andere musici. Brokaar studeerde Viool aan het Koninkijk Conservatorium in Den Haag, bij Qui van Woerdekom, Vera Beths en Janet Krause.

De unieke sonoriteit van de contrabas is eeuwenlang onmisbaar gebleken in orkesten, terwijl de kamermuzikale kwaliteit van dit instrument lang onderbelicht is gebleven.
In hun programma laten Elise Besemer, Théotime Voisin en Laurens de Man horen dat dit niet terecht is.
Elise Besemer (Rotterdam, 1994) stond in 2016 in de finale tijdens het prestigieuze Oskar Back Concours. Haar spel is zeer sensitief, zonder effectbejag, volstrekt eerlijk. Elise is een bijzonder allround violiste. Zij was één van de drie genomineerden voor de Grachtenfestival Prijs 2017.
Kamermuziek is ëën van haar grote passies.
Voor Théotime Voisin (Montpellier, 1992) was – en is – het spelen op de contrabas de vervulling van een jongensdroom. Zijn uitstekende techniek, precisie, een heldere stijl en interesse in de meest uiteenlopende aspecten van muziek hebben hem in staat gesteld een aanzienlijk deel van de klassieke literatuur voor de contrabas te ontdekken. Hij heeft vele nationale en internationale prijzen in de wacht gesleept.
Laurens de Man is een veelzijdig musicus, actief als pianist en organist, zowel solistisch als in kamermuziekverband. Hij studeerde piano en orgel aan het Conservatorium van Amsterdam.
Hij won diverse prijzen, o.a. tijdens de Nationale Finale van het Prinses Christina Concours in Den Haag, bij het Internationaler Klavierwettbewerb “J.S. Bach” in Würzburg en bij de International Martini Organ Competition in Groningen. In november 2017 verscheen een piano-CD met klavierwerken van J.S. Bach.
Foto – Jan Sebregts

Gelauwerde specialisten in de kamermuziek vertolken in ‘Herbststimmung’ de prachtige klarinetkwintetten van Johannes Brahms en Robert Fuchs. Het klarinetkwintet dat is opgedragen aan Mühlfeld is algemeen beschouwd als een van de hoogtepunten in de kamermuziekgeschiedenis. Hierin lijkt Brahms de ultieme balans tussen hoofd en hart te hebben gevonden. Twee decennia nadat Brahms zijn monumentale klarinetkwintet heeft geschreven, schrijft Fuchs een eigen kwintet: een laatromantisch eerbetoon aan zijn grote voorbeeld.
Southern Voices is een muzikaal ensemble bestaande uit Eline van den Broeke (sopraan), Elmy Kremer (sopraan) en Aukje Pijper (sopraan). Muziek is wat hen verbind. Zo lang als ze zich kunnen heugen brengt zang hen samen.
Dankzij de vrijwilligers, Stoelhouders en VriendenLoterij zijn al onze voorstellingen gratis bij te wonen. Een donatie is evenwel van harte welkom.
4 korenfestival o.l.v. Rineke de Wit met Voci Vocal Ensemble (Amersfoort), Sisters Vocal Group (Veenendaal), Gemengde Noten (Woudenberg), Gospelkoor All Rise (Bunschoten) en special guest Filiae.
Voorverkoop bij boekhandel LUV in Bunschoten en bij de koorleden.
In het donker koestert de mens altijd hoop op het doorbreken van licht. In de christelijke traditie is deze verwachting altijd nauw verbonden met de zwangerschap van Maria en de geboorte van Jezus. Op 6 oktober 2018 voert Capella Amersfoort onder leiding van Anthony Scheffer in de Nieuwe Kerk muziek uit waarin het verlangen naar de komst van het Licht treffend is verbeeld.
Rode draad van het concert vormen de Magnificat-antifonen die de Estse componist Arvo Pärt (1935) schreef voor de tijd van Advent. Pärt verklankt in dit stuk het mysterie en de zekerheid van een hoopvolle toekomst aan de hand van een vroegmiddeleeuwse verzameling Bijbelteksten. Hierin vormen de eerste letters een zin, ‘ERO CRAS’, oftewel ‘Morgen zal ik er zijn’. De teksten voorzeggen de komst van de Messias en noemen die bij zijn zeven namen: Wijsheid, Heer, Wortel van Isaï, Sleutel van David, Dageraad, Koning van de volken, Immanuël.
Tussendoor klinkt een brede keuze uit vijf eeuwen muziek voor de tijd van Advent: een sereen werk van de Spaanse componist Tomás Luis de Victoria (1548–1611) over het grote mysterie van de menswording van God, motetten uit de Angelsaksische, Franse en Russische romantiek, een psalm van Gustav Holst (1874–1934) en het heerlijke O vos omnes van Pablo Casals (1876–1973).
Wat mag een mens verwachten in donkere tijden? Wordt het weer licht? Hebben schuld, kwaad, ziekte en dood het laatste woord? De eeuwen door ruilden componisten juist in hun muziek voor Advent twijfel in voor de overtuiging dat het licht overwint. Met de uitvoering van 6 oktober willen Capella Amersfoort en Anthony Scheffer laten zien dat de intense verwachting die doorklinkt in deze muziek niet nalaat te intrigeren.
Concert ‘ERO CRAS. Morgen zal ik er zijn’ – Capella Amersfoort met werken van Arvo Pärt, Tomás Luis de Victoria, Charler Villiers Stanford, Sergei Rachmaninov, Gustav Holst, Maurice Duruflé en Pablo Casals.

Altvioliste Lorena García Fernández en pianist Yaroslav Kolpakov leerden elkaar kennen tijdens hun studie aan het ArtEZ conservatorium in Zwolle. Zij vormen sinds 2017 een duo en treden op in binnen- en buitenland.
Lorena García Fernández (Spanje, 1990) had op haar achtste haar eerste altvioolles aan het conservatorium ‘Manuel Quiroga’ in Pontevedra. Zij studeerde aan het conservatorium in Utrecht bij Mikhail Zemtsov en volgde haar master in Zwolle bij Julia Dinerstein.
Yaroslav Kolpakov (Rusland,1989) begon op vierjarige leeftijd piano te spelen. Zijn eerste docent was zijn grootvader, Vladimir Kolpakov. Van 2009 tot 2013 studeerde Yaroslav aan het Prins-Claus-Conservatorium in Groningen bij Tamara Poddnubaya en Paul Komen. In 2013 volgde hij zijn master in Zwolle bij Frank Peters.
Op zondag 7 oktober 2018 speelt het duo werken van Rebecca Clarke, Paul Hindemith en Robert Schumann.
Het Altantic Trio bestaat uit Janneke van Prooijen, viool, Ansfried Plat, cello, en Bas Verheijden, piano.
Het Atlantic Trio is opgericht in 2003. Een belangrijke doelstelling van het trio is het programmeren van meesterwerken van onbekende componisten. Zo zetten zij componisten als Chaminade, Gernsheim, Juon en Taneyev in de afgelopen jaren weer op de kaart. Maar daarnaast spelen zij natuurlijk ook de meer bekende composities voor pianotrio.
Het trio heeft een aantal cd’s uitgebracht: in 2008 een cd met werken van Taneyev en Mendelssohn, in 2010 de cd “Traces of Brahms” en in 2015 de cd “Le Salon de Chausson” met pianotrio’s van Chausson en Chaminade. In september 21015 verscheen van hun verder een cd met teruggevonden muziek van Charles Beckland, de overgrootvader van Tijl Beckland (“Tiende van Tijl”).
De leden van het Atlantic Trio kregen allen hun opleiding in Nederland. Behalve met het Atlantic Trio musiceren ze ook nog in andere ensembles. Zo speelt Ansfried Plat in het Radio Filharmonisch Orkest en treedt hij op als solist in bijvoorbeeld het dubbelconcert van Brahms. Janneke van Prooijen maakt o.a. deel uit van het Prisma Strijktrio en de Lisa Jacob’s & String Soloists en heeft als gast meegespeeld met het Doelen Kwartet en het Metropole Orkest. Bas Verheijden treedt op met Maarten Koningsberger, maar geeft ook solorecitals. Verder geeft hij voorstellingen met de schilder Michiel Kranendonk: “Schubert & Schilderijen”.
Programma:
– L. van Beethoven: Variaties over “Ich bin der Schneider Kakadu”, op. 121
– J. Brahms: Andante con moto uit Piano Trio, op. 87
– F. Gernsheim: Piano Trio Nr 2, op. 37
Reserveren via onze reserveringslijn: (035) 640 93 92 of via email
info@baarnsemuziekkring.nl
Bij reservering per email s.v.p. vermelden:
– uw naam
– uw adres, postcode en plaats
– uw telefoonnummer
– de datum van het concert waarvoor u reserveert
– het aantal te reserveren kaarten.
(Gereserveerde, maar niet van te voren betaalde kaarten moeten uiterlijk 15 minuten voor de aanvang van het concert worden afgehaald, anders vervalt de reservering.)
Een intiem barokconcert met Franse muziek uit -voornamelijk- de 17e en 18e eeuw waarin de prachtige warme klank van de traverso centraal staat, gespeeld door Wilbert Hazelzet .
In een programma met werken van:
Rameau – Marais – Bacilly – Lambert – Clérembault – Huygens – Debussy – Ravel
Welkom in de zwierige en verfijnde wereld van de Franse muziek zoals deze in het begin van de 17e eeuw en ten tijde van de koningen Lodewijk XIV en XV gespeeld en gezongen werd. Te gast is een van de beste traversospelers ter wereld, nestor van de Oude Muziek in Nederland, Wilbert Hazelzet. Samen met Cassandra Luckhardt, viola da gamba, David van Ooijen, theorbe, en sopraan Henriette Feith brengt hij chaconne, sarabande, aubade, serenade en airs de cour naar Amersfoort én maakt hij een uitstapje naar de 20e eeuw.
NB: Ter plaatse kan alleen contant betaald worden.
“Omaggio”, een hommage aan de Italiaanse opera.
Onder deze titel presenteren Ernest Rombout (hobo, hobo d’amore en engelse hoorn) en Erika Waardenburg (harp) een programma dat bijna volledig is gewijd aan Italiaanse componisten zoals Donizetti, Pasculli, Ponchielle, Respighi, Rossini, Tedeschi en Verdi. Het duo heeft van een aantal stukken eigen bewerkingen gemaakt, dus u mag een paar bijzondere verrassingen verwachten!
Ernest Rombout geldt als een zeer veelzijdige hoboïst. Naast soloconcerten speelt hij veel kamermuziek in verscheidene bezettingen, waaronder het succesvolle duo met Erika Waardenburg. Zijn interesse voor moderne muziek heeft diverse hedendaagse componisten, zoals Luca Francesconi, Eric Verbugt, David del Puerto, Wim Laman, Rokus de Groot en Richard Rijnvos, ertoe geïnspireerd nieuwe werken speciaal voor hem te schrijven.
Ernest is docent hobo aan de conservatoria van Amsterdam en Utrecht en geeft regelmatig masterclasses in Europa. In 2015 werd hij benoemd tot professor aan de Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien.
Erika Waardenburg treedt veelvuldig op in binnen- en buitenland; als soliste met werken voor harp en orkest en als harpiste bij velerlei kamermuziekensembles. Ook geeft ze veel recitals
Naast de harp is het onderwijs haar tweede passie. Erika is hoofddocent harp aan de conservatoria van Utrecht en Amsterdam een geeft masterclasses voor gevorderden harpisten in binnen- en buitenland, o.a. bij het “Mozarteum” in Salzburg. Ze is tevens gastdocent aan de Royal Academy of Music in Londen.
Sinds 15 jaar is Erika directeur van de door haar opgerichte Academie Muzikaal Talent (AMT) voor jong getalenteerde musici tussen 10 en 18 jaar.
In dit project zullen acht pianisten van het Scarbo Pianistencollectief ieder een deel van een oud onbekend pianoconcert uitvoeren. Gekozen is voor drie (volgens ons ten onrechte) onbekende pianoconcerten van rond 1800. De pianisten worden al twaalf jaar bij hun projecten begeleid door het Constanzeorkest. Dit orkest bestaat uit gevorderde amateurs en professionals en zal dit keer onder leiding staan van dirigent Henk van Benthem.
De pianisten van het Scarbo Pianistencollectief spelen al sinds 2005 in uiteenlopende coproducties. Tot nu toe werden meer dan 58 concerten gegeven.
Programma:
Carl Philipp Emanuel Bach – pianoconcert Es groot (wq 41)
deel 1 Liesbeth Spits, deel 2 Hanneke Huibers, deel 3 Marjes Benoist
Jan Ladislav Dussek – pianoconcert g klein op. 49
deel 1 Jasper Bon, deel 2 Martijn Smits, deel 3 Hans-Erik Dijkstra
Pauze
Ferdinand Ries – Pianoconcert cis klein opus 55
deel 1 Arthur Bouma, deel 2 Martijn Smits, deel 3 Lodewijk Crommelin
Het Ensemble Chanterelle is inmiddels een vaste waarde geworden in onze jaarlijkse serie klassieke concerten in Artishock. Na de eerder uitgevoerde concerten rond werken van Engelse componisten en werken uit de Lutherse traditie brengt het ensemble zondagmiddag 7 oktober een bijzonder programma met muziek uit de Republiek der Nederlanden.
De componisten waar we muziek van zullen gaan horen zijn allen ofwel afkomstig uit de Republiek, ofwel ze woonden er geruime tijd. De muziek die is uitgekozen komt uit de Barok (ca. 1600-1750) en is de opvolger van de renaissancemuziek.
Tijdens de Barok kon de muziek bijzonder gedijen door de bloeiende muziekcultuur aan de diverse Europese vorstenhoven. Veel hoogtijdagen en festiviteiten werden opgeluisterd door speciaal voor die gelegenheid in opdracht gecomponeerde werken.
Deze middag gaan we onder meer muziek beluisteren van Willem de Fesch, Elias Brunnenmüller, Josina van Boetzelaer, Constantijn Huygens, Pietro Locatelli, Johan Schenk en Belle van Zuylen.
De uitvoerenden deze middag zijn:
Ingrid Wage, sopraan
Hanneke Provily, traverso
Martine Visser, klavecimbel
Jan Kaldeway, basgamba

De 89-jarige Daniël Wayenberg is om gezondheidsredenen helaas niet in staat zijn concert met Martin Oei uit te voeren. Geheel in de geest van Daniël laten we het concert niet voorbijgaan, maar geven we de nieuwe generatie een kans. Martin speelt vandaag met de Russische pianiste Liza Bochkareva.
wie al kaarten heeft gekocht krijgt persoonlijk bericht
De uit Moskou afkomstige, maar in Utrecht woonachtige Liza is een uiterst getalenteerde dame. Ze is nog geen eind twintig, maar heeft al een indrukwekkend palmares. Ze begon haar studie aan de Muziekacademie in Cetinje in Montenegro. Tijdens haar studie trad ze op in de belangrijkste concertzalen van Montenegro en Kroatië en volgde diverse masterclasses in Montenegro, Slovenië, Servië, Nederland en Groot-Brittannië. Zij won eerste en tweede prijzen tijdens Nationale en Internationale piano competities. Liza volgde het Master of Music programma aan het HKU Utrechts Conservatorium onder leiding van Martijn van den Hoek en behaalde CUM LAUDE haar master.
Martin Oei (1996) valt onder dezelfde noemer als Liza Bochkareva: jong en gezegend met een fantastische portie talent. Evenals Liza krijgt hij les van Martijn van der Hoek. Van der Hoek geldt dan ook als een volstrekte piano-autoriteit. Om de cirkel verder rond te maken kan nog een bijzondere samenwerking te berde worden gebracht. In 2016 bracht Martin Oei een veel geprezen CD uit met nestor Daniel Wayenberg: ‘Chopin a deux’. Onder andere NRC en Volkskrant waren vol lof.
Lisa en Martin spelen vandaag het volgende programma:
Edvard Grieg
uit Lyrische Stücke:
Op.47 no.2 Albumblad
Op.54 no.4 Notturno
Op.54 no.3 Trolltog (Trollenmars)
Pianoconcert in a kl.t. op. 16 (Liza Bochkareva solo, Martin Oei orkespartij)
Pauze
Pjotr Iljitsj Tsjajkovski
Pianoconcert 1 in bes gr. t. op. 23 (Martin Oei solo, Liza Bochkareva orkestpartij)
Allegro non troppo e molto maestoso – Allegro con spirito
Andantino semplice – Prestissimo
Allegro con fuoco
‘Amersfoort is definitief Bachstad geworden’, schreef AD/Amersfoortse Courant na de eerste editie van het muziekfestival. Meteen daarna klonk de roep om een vervolg. Een jaarlijks evenement was teveel gevraagd. We streven ernaar het evenement elke twee jaar te laten terugkeren.
De Keistad is een ideale locatie. In de compacte binnenstad bevinden zich allerlei concertlocaties op loopafstand van elkaar, met als stralend middelpunt de monumentale St. Joriskerk.
Locaties deze vrijdag: St. Joriskerk, St. Aegtenkapel, Muziekcafé Miles.
‘Amersfoort is definitief Bachstad geworden’, schreef AD/Amersfoortse Courant na de eerste editie van het muziekfestival. Meteen daarna klonk de roep om een vervolg. Een jaarlijks evenement was teveel gevraagd. We streven ernaar het evenement elke twee jaar te laten terugkeren.
De Keistad is een ideale locatie. In de compacte binnenstad bevinden zich allerlei concertlocaties op loopafstand van elkaar, met als stralend middelpunt de monumentale St. Joriskerk.
Locaties deze zaterdag:
St. Joriskerk. St. Franciscus Xaveriuskerk, St. Joris op ’t Zand, Elleboogkerk, Johanneskerk, Lutherse Kerk, Sint Aegtenkapel, Mannenzaal, Agnietenhove, Sint Rochuskapel, De Kandelaar, het Eemhuis.
Duo Ambiguity is in 2015 ontstaan. De eerste concerten vonden plaats in het kader van het ArtLaren festival en in de Griekse plaats Kalamata, waar pianist Aris Georgakopoulos zijn muzikale opleiding volgde.
Violiste Anna Britala is een ervaren kamermusicus. Zij speelde in diverse ensembles met optredens zowel in het Concertgebouw als tijdens het Grachtenfestival. Anna studeerde in 2016 aan het Utrechts Conservatorium af bij Elisabeth Perry en werkt tegenwoordig als invaller bij het Radio Filharmonisch Orkest. Verder doet zij verschillende eigentijdse muziekprojecten.
Pianist Aris Georgakopoulos behaalde in Griekenland diploma’s in zowel piano als theorie, harmonie en contrapunt. Hij studeerde in 2017 af bij Klara Wurtz aan het Utrechts Conservatorium. Aris heeft als solist opgetreden in de concertzalen Megaron in Athene en Tivoli Vredenburg in Utrecht.
Als duo richten Anna en Aris zich op communicatie en plezier: zij doen niets liever dan klassieke muziek toegankelijk te maken voor een breed publiek.
Bachdag Amersfoort 2018: Vele tientallen gratis concerten met muziek van Johann Sebastian Bach. De dag wordt afgesloten met een groot concert waarin onder andere het St. Joriskamerkoor olv Wouter Verhage de Ratswahl-cantates zal uitvoeren.
Het St. Joris Kamerkoor is een gemengd kamerkoor met als standaardbezetting acht sopranen, acht alten, zes tenoren en zes bassen. Het koor heeft sinds het vertrek in november 2016 van Bas Ramselaar als vaste dirigent een succesvol kerstconcert uitgevoerd op 21 december 2016 onder leiding van Boudewijn Jansen tezamen met het Amersfoorts Jeugd Orkest. Vanaf januari 2017 werd het tijdelijke dirigeerstokje overgenomen door Wouter Verhage. Op 25 maart 2017 werd o.a. een zeer succesvol concert gegeven met het Glasgow Chamber Choir en het Amersfoorts Jeugd Orkest in de St. Joriskerk in Amersfoort. In mei 2017 heeft het koor Wouter Verhage benoemd tot nieuwe vaste dirigent.
Het complete programma:
– Sinfonia ‘Wir müssen durch viel Trübsal’ – BWV 146
– Cantate ‘Gott, man lobet dich in der Stille’ – BWV 120
– Cantate ‘Wir danken dir, Gott, wir danken dir’ – BWV 29
– Motet ‘Fürchte dich nicht’ – BWV 228
– Vioolconcert in e-groot – BWV 1042
– Cantate ‘Lobe den Herren, den mächtigen König der Ehren’ – BWV 137
‘Amersfoort is definitief Bachstad geworden’, schreef AD/Amersfoortse Courant na de eerste editie van het muziekfestival. Meteen daarna klonk de roep om een vervolg. Een jaarlijks evenement was teveel gevraagd. We streven ernaar het evenement elke twee jaar te laten terugkeren.
De Keistad is een ideale locatie. In de compacte binnenstad bevinden zich allerlei concertlocaties op loopafstand van elkaar, met als stralend middelpunt de monumentale St. Joriskerk.
Locaties deze zondag:
De Observant, Meander Medisch Centrum, Theater De Lieve Vrouw.

In het kader van de Bachdag op deze zondagochtend een bijzonder ontbijtconcert. Baritonsaxofonist Menne Smallenbroek speelt onder andere de Partita in a-mineur. “Al vroeg in mijn muzikale carrière maakte ik kennis met de muziek van Johann Sebastian Bach. Nog steeds kan ik met vreugde terug denken aan alle uren die ik heb gewijd aan het ‘proberen’ te spelen van de Partita in a-klein. Tijdens mijn studie aan het conservatorium heb ik me daarna volledig gestort op het uitvoeren van hedendaagse muziek maar ben ik altijd naar een manier blijven zoeken om deze twee werelden met elkaar te verbinden. Bach blijft thuis komen en blijkt daarnaast een onuitputtelijke schat van inspiratie te zijn voor mijn modern klassieke improvisaties.”
Baritonsaxofonist Menne Smallenbroek (geb. 1988) is begonnen met zijn studies op de Amersfoortse Muziekschool Scholen in de Kunst bij Jaap Dijkhuizen. Hij heeft op het Conservatorium van Amsterdam en aan de Escola Superior de Música, Artes e Espectáculo (ESMAE) in Porto gestudeerd bij Henk van Twillert, Fernando Ramos en Gilberto Bernardes.
Sinds 2016 speelt Menne bij het Trash Panda Collective, een modern muziek ensemble gericht op nieuwe performance technieken en het ontwikkelen van nieuwe muziek. Samen hebben zij op vele gerenommeerde festivals gestaan zoals het Gaudeamus Festival, Rewire, Sounds of Music, Música Viva en A Day in the Forest. Hij is onderscheiden met de 3e prijs op het Prinses Christina Concours, 1e prijs op het Circolo Cameristico Piemontese in Chieri, Italië.
Menne geeft les aan de Muziekschool Barneveld en is dirigent van SaxUs (het grootse saxofoon orkest van Nederland) en hert Barnevelds Jeugd Orkest.

Kamermuziek Ensemble Nederland bestaat uit de bijzondere combinatie van viool (Lisanne Soeterbroek), klarinet (Marieke Vos), cello (Maya Fridman) en harp (Annemieke IJzerman). Kamermuziek Ensemble Nederland zal werken spelen van o.a. M. Ravel, J.B. Loeillet, H. Purcell en A. Piazzolla. Het ensemble heeft als doelstelling om op een hoog niveau kamermuziek op een toegankelijke manier te brengen. Ab Nieuwdorp, presentator van ‘De Klassieken’ op radio 4 en tevens lid van het ensemble, zal het programma toelichten tijdens het concert.
-geen plaatsen beschikbaar- Op 14 oktober speelt het Bachschoolorkest bestaande uit het Bach Jeugd Orkest en het Bach Volwassenen Orkest. Daarnaast spelen er ensembles en solisten, allen leerlingen van de J.S. Bachschool, waar Herman van Veen beschermheer van is.
Tijdens de maandelijkse kamermuziekserie spelen ensembles variërend van jong talent tot professionele ensembles.
Naast de maandelijkse kamermuziekserie is er het Paltz Kamermuziekfestival, een weekend gevuld met kamermuziekconcerten en masterclasses. De eerste editie vond plaats in mei 2017, de tweede editie in juni 2018.
Artistiek Leider: Marieke Vos
Wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Soest en Rabobank Cultuurfonds.
Op 14 oktober speelt het Bachschoolorkest bestaande uit het Bach Jeugd Orkest en het Bach Volwassenen Orkest. Daarnaast spelen er ensembles en solisten, allen leerlingen van de J.S. Bachschool, waar Herman van Veen beschermheer van is.
Tijdens de maandelijkse kamermuziekserie spelen ensembles variërend van jong talent tot professionele ensembles.
Naast de maandelijkse kamermuziekserie is er het Paltz Kamermuziekfestival, een weekend gevuld met kamermuziekconcerten en masterclasses. De eerste editie vond plaats in mei 2017, de tweede editie in juni 2018.
Artistiek Leider: Marieke Vos
Wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Soest en Rabobank Cultuurfonds.

Eind 2018 verschijnt Gedichten van de Torenkamer, de nieuwe EP van zangeres, pianiste en componiste Maartje Meijer. Op Gedichten van de Torenkamer staat Nederlandse poëzie centraal, gecombineerd met een bijzondere line-up van klassieke- en jazzmusici. Maartje Meijer sloot zich vijf dagen op in De Torenkamer van VondelCS en kwam eruit met muzikale vertolkingen van vijf gedichten. De keuze voor de gedichten kwam intuïtief, al sprekend, zingend en voelend in het Torenkamertje. Remco Campert’s Lamento bijvoorbeeld, langs het lange diepe water, waar achter oeverriet de zon. En Tuin van Rutger Kopland, wat kijkend op de Vondeltuin natuurlijk een inkopper is.
Maartje Meijer zang
Clemens van der Feen bas
Mete Erker basklarinet
Jeffrey Bruinsma viool
tba fagot
“Een CD presentatie met verhaal”: luisteren naar geselecteerde klassieke muziek, met extra toelichting over componist, tijd of instrument. Interessant zeker, maar vaak ook echt verrassend!
Op zoek naar het verhaal en die verrassing, behorend bij de diverse componisten en hun werk ontstond dit speciale programma.
Een presentatie van Dorinde Smit Duyzentkunst.

Zo’n 125 jaar na het verschijnen van ‘The Picture of Dorian Gray’ is onze obsessie met jeugdigheid en het gevoel dat je alles uit je leven gehaald moet hebben alleen maar toegenomen. Maar verliezen we onszelf daarbij niet uit het oog? En als we de hele tijd bezig zijn met onszelf, wat betekent dat voor onze relatie met de ander? Met dit uitgangspunt schreef Javier Barcala een toneelbewerking van de beroemde roman van Oscar Wilde. Barcala plaatst Dorian in het decor van de hedendaagse kunstwereld, als ambitieuze kunststudent met een moeilijk verleden, maar fantastisch uiterlijk. Hij wordt de protegé van een ooit invloedrijke kunstverzamelaar, die in Dorians jeugdigheid de mogelijkheid ziet om haar sterrendom nieuw leven in te blazen.
De kunstwereld is bekend terrein voor gastregisseur Christophe Coppens. Het Belgische multitalent werd opgeleid tot theatermaker, maar brak door als ontwerper en beeldend kunstenaar. Hij maakt van ‘Dorian’ dan ook een visueel spektakel, waarbij de grenzen tussen theater, performance, kunst en literatuur vervagen.
www.nnt.nl
Inleiding
Voordat deze voorstelling begint vindt er een inleiding plaats. Tijdens de inleiding komt u meer te weten over de achtergrond van de voorstelling.